PENGEMBANGAN MEDIA DIGITAL IPA BERBASIS VIDEO SCRIBE DALAM MEWUJUDKAN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGs) PADA SISWA SEKOLAH DASAR

  • Serly Octavinanda Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Sudi Dul Aji Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Arnelia Dwi Yasa Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

Abstrak

Science learning, especially in the use of media, is currently experiencing a lack of availability of interactive learning media, especially in terms of developing students environmental literacy skills in the realm of SDGs. The purpose of this study was to determine the feasibility, practicality and effectiveness of video scribe-based science digital media. The development research model uses the ADDIE research model. Video Scribe based science digital media meets the following criteria: 1) feasibility test in the “very feasible” category with a percentage of media experts 93.2%, material experts 92.5%, and linguist 95.7%, 2) practical test obtains the category “very practical” with the results of the teacher questionnaire 95.1%, students questionnaires in small groups 94.8% and large group student questionnaires 93.2%, 3) the effectiveness test obtained the category “very effective” obtained from the evaluation test results of 90.5.

Referensi

Azaria, D. P. (2022). Penguatan Kelembagaan Penanganan Pengungsi Agenda 2030 Sustainable Developments Goals. Jurnal Esensi Hukum, 4(1).

Badariah, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Videoscribe Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Artikel Penelitian : Universitas Tanjungpura Pontianak.

Beschorner, B. , &Hutchison, A. (2013). Ipads As A Literacy Teaching Tool In Early Childhood. International Journal Of Education In Mathematics, Science And Technology, 1(1), 16–24.

Hasbullah, H., Hidayat, S., & Asmawati, L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Scribe Materi Banjir Bukan Sekedar Bencana Alam Mata Pelajaran Ipa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7544–7555.
Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V6i4.3575

Joyce, K. E. And B. W. (2015). Remote Sensing Tertiary Education Meets High Intesity Interval Training. Journal. Charles Darwin University, Xl–7(W3). Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 20– 29.
Https://Doi.Org/10.23887/Jisd.V1i1.10126

Maesaroh Lubis. (2016). Peluang Pemanfaatan Pembelajaran Berorientasi Teknologi Informasi Di Lingkup Madrasah (Mempersiapkan Madrasah Berwawasan Global). Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah , 1(2), 147–153.

Moh. Fauzan Elwin, W. F. (2020). Desain Pengembangan Media Digital Untuk Mengenalkan Angka Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab Vi, 6.

Mutmainah., Z. N. F. , S. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Video Scribe Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Sd Kelas Awal. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6).

Nozi Opra Agustin Dan Zulhendri Kamus. (2013). Pembuatan Bahan Ajar Fisika Berbasis Web Pada Konsep Termoninamika Untuk Pembelajaran Menurut Standar Proses Siswa Kelas Xi Sma (P. 12). Pillar Of Physics 02.

Nurhalimah, S. R., Suhartono, S., & Cahyana, U. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Pada Materi Sifat Koligatif Larutan. Jrpk: Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 7(2), 160–167.
Https://Doi.Org/10.21009/Jrpk.072.10

Pribadi, R. E. (2017). Implementasi Sustainable Development Goals (Sdgs) Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Papua. Jurnal Ilmu Hubungan Internasional, 5(3).

Puspasari, R. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf Dengan Model Addie. Journal Of Medives : Journal Of Mathematics Education Ikip Veteran Semarang, 3(1), 137.
Https://Doi.Org/10.31331/Medivesveteran.V3i1.702

Rukoyatun. (2018). Sumber Belajar Dasar Desain Grafis Kelas X Smk Negeri 9 Surakarta. Jurnal Universitas Muhammadiah Jakarta, 1, 1–12.

Rusdewanti, P. P. , Dangafur, A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Seni Musik Untuk Siswa Smp. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(2), 153–164.

Sahida, D. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Problem Based Learning Berbantuan Komik Untuk Meningkatkan Creative Thinking Skill Peserta Didik Pada Materi Gerak Lurus. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 2(1), 9. Https://Doi.Org/10.24036/Jep/Vol2-Iss1/145

Salim, K. , & T. D. H. (2015). The Student’s Perceptions Of Learning Mathematics Using Flash Animation Secondary School In Indonesia. Journal Of Education And Practice, 6(34), 76–80.

Susanto, I. A. , Syahrial. , W. A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Videoscribe Untuk Siswa Kelas Iv Sd/Mi Pada Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku. Jurnal Pendidikan Tematik, 4(1).

Tias, I. W. U. (2017). Penerapan Model Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Sekolah Dasar. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 1(1), 50–60. Https://Doi.Org/10.20961/Jdc.V1i1.13060

Yuliana, R. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Pendekatan Pmri Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Untuk Smp Kelas Ix. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 60–67.
Diterbitkan
2023-12-20