Pengembangan E-Module Berbasis Problem Based Learning Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Tema 4 Kewajiban Dan Hakku Subtema 1 Kelas 3 Sdn Petungasri 03

  • Nherry Dyah Ayu Intan Maharani Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Mujiono Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Nyamik Rahayu Sesanti Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

Abstrak

The importance of the use of e-module in today's development is able to make a new innovation for educators because they can be an effective means of growing learners. This research aims to know feasibility, practicality and development of e-module based problems based learning. The research is an development study using addie models (analysis,design,development, development, improvement, analysis). The analysis used on the e-module was quantitative and qualitative. Research results are based on viable aspects by a media expert with the "worthy" criteria and materials experts with the "worthy" criteria. Aspects of teacher response practicality with the "very practical" criteria and student responses with the "very practical" criteria. Based on these results, the e-module based on problems based learning at the Indonesian subject 4 theme 4 and my right subtheme 1 can be used in the learning process because it meets worthy and practical criteria.

Referensi

Dewi, Elok And Oksiana Jatiningsih. 2015. “Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Ppkn Kelas X Sman 22 Surabaya.” Kajian Moral Dan Kewarganegaraan 02:936–50.
Erawanto, Udin And Ekbal Santoso. 2016. “Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Membantu Meningkatkan Berfikir Kreatif Mahasiswa.” Jinop (Jurnal Inovasi Pembelajaran) 2(2):427.
Harani Tanjung, Sri Ayu And Yuli Amalia. 2019. “Pengembangan Bahan Ajar Problem Based Learning Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Spltv.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi 3(1):70–80.
Herawati, Nita Sunarya And Ali Muhtadi. 2018. “Pengembangan Modul Elektronik (E-Modul) Interaktif Pada Mata Pelajaran Kimia Kelas Xi Sma.” Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan 5(2):180–91.
Maryam, Rubhan Masykur, And Siska Andriani. 2019. “Pengembangan E-Modul Matematika Berbasis Open Ended Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Valiabel Kelas Viii A . Pendahuluan Perkembangan Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Yang Semakin Pesat Dewasa Ini Mengakibatkan Suatu Perubahan Di Berbagai Bidang , Ta.” Matematika Dan Pendidikan Matematika 10(1):1–12.
Nafiah, Yunin Nurun And Wardan Suyanto. 2014. “Penerapan Model Problem-Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Vokasi 4(1):125–43.
Prayudha, Dwiki Rengga. 2014. “Pengembangan E-Modul Dengan Model Problem Based Learning Pada Materi Bilangan Bulat.” 48–56.
Randa, Gusti. 2020. “Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Web Pada Mata Kuliah Plc Dan Pneumatic.” 01(01):118–21.
Sadrina, Izzati. 2017. “Development Of Module Based On Problem Solving In.” Pendidikan 1–8.
Wahyuni, Sisri And Yessi Rifmasari. 2019. “Penggunaan E-Modul Sebagai Bahan Ajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Konsep Dasar Ipa 2 Di Stkip Adzkia Padang.” Ilmiah Teknologi Pendidikan 6:1–5.
Wulansari, Evi Wahyu, Sri Kantun, And Pudjo Suharso. 2018. “Pengembangan E-Modul Pembelajaran Ekonomi Materi Pasar Modal Untuk Siswa Kelas Xi Ips Man 1 Jember Tahun Ajaran 2016/2017.” Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial 12(1):1.
Diterbitkan
2021-11-17