Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Tema 6 Subtema Sumber Energi Kelas III Sekolah Dasar

  • Diah Nurvita Sari Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Triwahyudianto Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Prihatin Sulistyowati Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

Abstrak

This study aims to support interactive, innovative, and fun learning in the learning process. This development research examines the feasibility, practicality, and effectiveness of the problem-based module on the theme of 6 sub-themes of energy sources for grade III Elementary School. The research uses type R&D (Research and Development) which is oriented to the product model used, namely ADDIE. Data collection instruments used questionnaires and tests. Data analysis techniques used qualitative and quantitative data. The eligibility criteria with the achievement of material expert validation, linguist validation and media expert validation are said to be feasible. The level of practicality of the module by the teacher and student responses are said to be practical. The results of the effectiveness in terms of student learning outcomes using aspects of normality test, homogeneity test,  Paired Sample T-test and N-Gain test get quite effective category. Based on the results of these studies, the problem-based module is feasible to use in learning for third grade elementary school students.

Referensi

Fitri, P. L., Sulistyowati, P., & Setiawan, D. A. (2019). Mengembangkan modul pembelajaran IPS berbasis contextual teaching and learning (CTL) untuk siswa kelas IV SD untuk mengembangkan ketrampilan sosial 3(November), 308–317.

Hadi,H.,& Agustina,S. (2016). Mengembangkan bahan ajar geografi perdesaan dan perkotan menggunakan model addie. Jurnal Educatio, 11(1), 90–105.

Husniati, A., Suciati, & Maridi. (2016). Mengembangakan modul pembelajaran berbasis masalah yang berisi diagram pohon materi fotosintesis kelas VIII SMP Negeri 1 Sawoo. Jurnal Penelitian, 5(2), 30–39.

Juniati, N., Jufri, A. W., & Yamin, M. (2020). Penggunaan multimedia pembelajaran untuk meningkatkan literasi sains siswa. Jurnal Pijar Mipa, 15(4), 312. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i4.1975

Mana, S., Saneba, B., & Palimbong, A. (2018). Meningkatkan nilai belajar siswa pembelajaran IPS menggunakan koperatif tipe numbered heads together. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(3), 1–12.

Puspasari, R. (2019). Pengembangan buku ajar kompilasi teori graf dengan model Addie. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 137. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.702

Pramudi, T. A.,Studi,P.,Biologi, P.,Pendidikan,J.,&M., & Pengetahuan, I. (2014). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bengkulu, 2014.

Pratiwi, S. S., Setiani, A., & Nurcahyono, N. A. (2020). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis adobe flash cs3 professional pada materi penyajian data. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 70–76. https://doi.org/10.36277/defermat.v2i2.43

Suryadi, S., Sundaryono, A., & Nurhamidah, N. (2019). Pengembangan modul KOBA dengan model 4-D untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif mahasiswa. Pendipa Journal of Science Education, 3(2), 95–99. Https://doi.org/10.33369/pendipa.v3i2.7700

Sumiati, E., Septian, D., & Faizah, F. (2018). Mengembangkan modul fisika Scientific Approach untuk meningkatkan keterampilan proses Sains siswa Development of Scientific Approach-based physics modules to improve students ’ Science Process Skills. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 4(2), 75–88. https://doi.org/10.2572/jpfk.v4i2.2535

Tumiir, B., Palilingan, R., & Taunaumang, H. (2020). Dunia Edukasi Pendidikan IPA. 1(1), 33–39.

Lasmiyati,(2014) Mengembangkan modul pembelajaran untuk meningkatkan pemahaman konsep dan minat SMP Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 161-174.

Zuriah, N., Sunaryo, H., & Yusuf, N. (2016). Ibm guru dalam pengembangan bahan ajar krestif inivatif berbasis potensi loka. Dedikasi, 13, 40. 1693-321
Diterbitkan
2021-11-17