Pengembangan Modul Matematika Berbasis Problem Based Learning Pada Materi Lingkaran Berdasarkan Teori Belajar Van Hiele
Abstrak
This study aims to develop a problem-based mathematical module and use Van Hiele's learning theory. This development research refers to the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The focus of this research is to determine the feasibility, practicality, and effectiveness of the development module using a response questionnaire. The subjects in this study were students of class VI SDN 5 Ngajum, totaling 8 students. The results of the feasibility of the module by material experts get 85% very decent, linguists get 91% very decent percentage, and media experts get 92.5% in the very decent category. Practicality by grade VI teachers got 88% very practical, while effectiveness based on student responses got 90.5% results with very effective category. Based on the results of the research, the problem-based learning mathematics module on the circle material based on Van Hiele's learning theory meets the criteria of being very feasible, practical and effective.
Referensi
Aini, Z., Maidiyah, E., & Hidayat, M. (2018). Tingkat Kemampuan Berpikir Siswa berdasarkan Teori van Hiele pada Materi Segiempat Kelas VIII SMP Negeri 1 Darussalam. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 3(2), 75–82.
Anisya, R. K. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Masalah Pada Materi Geometri Berdasarkan Level Berpikir Geometri Van Hiele. 122.
Argaswari, D. P. A. D. (2018). Penelitian Dan Pengembangan Modul Pembelajaran Geometri Berbasis Teori Van Hiele. 2(2), 108–119.
Asinar, S. (2017). Mengenal Bentuk Geometri Bidang Datar. Jakarta: PT Medantara Semesta.
Budiman, H. (2014). Pembelajaran Geometri Lingkaran dengan Metode Konvensional dan Pengaruhnya pada Siswa. Jurnal Kajian Pendidikan, 4(1), 61–72.
Haryanti, F., & Saputro, B. A. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Discovery Learning Berbantuan Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Kemampuan PEemahaman. I(2), 147–161.
Indriani, R., Darminto, B. P., Purwoko, R. Y., Studi, P., Matematika, P., Purworejo, U. M., & Matematika, M. (2021). Desain Modul Matematika Berbasis Teori Van Hiele Untuk Menstimulasi Kemampuan Berpikir Siswa. 10(April), 1–12.
Sari, D. D. (2012). Penerapan Model Problem Based Learning ( PBL ) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Pembelajaran IPA Kelas VIII SMP Negeri 5 SLEMAN. http://eprints.uny.ac.id/9174/10/10 BAB I - V.pdf
Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 287–298. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.317
Suastika, I. K., & Rahmawati, A. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Konstektual. September, 58–61.
Puspita, D. I. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Tahap Berpikir Van Hiele Untuk Meningkatkan Pemecahan Konsep Geometri. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Tahap Berpikir Van Hiele Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Geometri.