Pengembangan Modul IPA Berbasis Pendekatan Saintifik Kelas VI Tema 8 Sub Tema 2

  • Cici Paramida Rusli Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Sudi Dul Aji Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Farida Nur Kumala Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

Abstrak

The purpose of this research is to develop a module, and to describe the feasibility, practicality, and effectiveness of a module based on a scientific approach. This research is included in the type of development research using a 4D development research model (Define, Design, Develop, Dessiminate). The results of this study indicate that the percentage of media experts' feasibility validation results has a percentage of 93.7% in the very feasible category, the results obtained by linguists in the very appropriate category, and material experts 76.5% in the very feasible category. The results of the practicality of teachers have a percentage of 94.1% and the assessment of 5 students who get a percentage of 83.3%. the effectiveness test has an average overall score of 80 with effective criteria. Based on the data obtained, the scientific approach module is feasible, practical and effective for use by grade VI elementary school students. Based on the results of the study, the results of the development in the form of a science module based on a scientific approach to material rotation, earth revolution and lunar eclipse in grade VI Elementary school can be used to assist teachers in providing a variety or new innovation in science learning, especially in Theme 8 sub-themes. 2, so that it can attract students' interest in learning.

Referensi

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktek) Edisi Revisi IV. Rineka Cipta.
Asta, I. K. R., Agung, A. A. G., & Wayan, I. W. (2015). Pengaruh Pendekatan Saintifik dan Kemampuan Berpikir Kritis terhadap Hasil Belajar IPA. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1), 1–10.
Asyhari, A. (2015). Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajaran Saintifik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 179–191.
Chrismonika, M. (2020). Pengembangan Multimedia E-Learning Materi Zat SDN Jatiguwi 03. Universitas Kanjuruhan Malang.
Dewi, P. S., & Dewi, P. S. (2016). Kemampuan Proses Sains Siswa Melalui Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Ipa Terpadu Pada Tema Global Warming. Edusains, 8(1), 18–26.
Fajri, K., & Taufiqurrahman, T. (2017). Pengembangan Buku Ajar Menggunakan Model 4D dalam Peningkatan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(1), 1–15.
Hermiyanty, Wandira Ayu Bertin, D. S. (2017). Pendekatan Konsep Dan Pendekatan Lingkungan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 8, Issue 9).
Indarti, S. (2019). Investigasi Implementasi Model Discovery Learning Berbasis Pendekatan Saintifik Dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA. IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(2), 100.
Laksana, D. N. L. (2016). Miskonsepsi Dalam Materi Ipa Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 166.
Mardiana, E. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Pendekatan Saintifik Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika Siswa. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 87–91.
Musfiqon, H., & Nurdiansyah. (2015). Pembelajaran Saintifik. In Nizamial Learning Center.
Pahrudin, A. (2019). Buku: Pendekatan Saintifik Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Dan Dampaknya Terhadap Kualitas Proses Dan Hasil.
Putra, P. (2017). Pendekatan Etnopedagogi dalam Pembelajaran IPA SD / MI. Primary Education Journal (PEJ), 1(1), 17–23.
Putri, K. E. (2020). Meta Analisis: Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 127–135.
Rosa, Friska, O. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Ipa Smp Pada Materi Tekanan Berbasis Keterampilan Proses Sains. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1).
Sabiq, Fikri, A. (2018). Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam | i.
Sari, D. K. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Picture and Picture dan Think Pair Share (IPS). 6(July 2014), 5–9.
Sudarmaji, A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Lectora Inspire Untuk Mata Pelajaran Sistem Ac di SMK Negeri 12 Klaten. Universitas Negeri Yogyakarta.
Sulistyaningsih, N. (2020). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Kelas VI Mata Pelajaran IPA Materi Gerhana Matahari dan Bulan Melalui Metode Demonstrasi di SDN Wonorejo 02 Kecamatan Kedungjajang Nur Sulistyaningsih SDN Wonorejo 02 Kecamatan Kedungjajang Kabupaten Lumajang Jurna. V(3), 43–48.
Sumargiyani, & Widayati. (2019). Pengembangan media pembelajaran di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas, September, 145–152.
Wijayanti, A. (2014). Pengembangan autentic assesment berbasis proyek dengan pendekatan saintifik untuk meningkatkan keterampilan berpikir ilmiah mahasiswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2), 102–108.
Wina, D. R., Hindarto, N., Priyono, A., & Prasetyo, B. (2017). Studi Kasus Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran IPA pada Kurikulum 2013 di SMP Negeri 5 Semarang. Journal of Innovative Science Education, 6(1), 17–27.
Diterbitkan
2021-11-17