Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Articulate Storyline untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Materi Bangun Datar Kelas IV SD

  • Ayu Putri Febrianti Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Nyamik Rahayu Sesanti Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Andika Gutama Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

Abstrak

Research based on the need for learning media in the form of interactive multimedia articulate storyline in accordance the characteristics of students. Where learning by teachers  less motivating for students, so it doesn’t attract attention. The purpose of this study to determine the feasibility, practicality, and effectiveness of media in grade IV. The research method uses development research with ADDIE model through five stages. The subject grade IV students at SDN Mulyorejo 01 Ngantang. Data collection instruments using observations, interviews, and questionnaires. Learning media through validation by media, material, and language. Then it’s tested on grade IV students and teachers. Data analysis using qualitative and quantitative. The results declared valid by experts with an average of 88.9%. Media usage received  positive response from teachers and students with average of 86.8%. By using such media, students' motivation increased average of 95.2. So that the media declared practical and effective in learning.

Referensi

Agustini, P. P., Kristiantari, M. G. R., & Putra, D. B. K. T. N. G. R. S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Keterampilan Menyimak Tema Sejarah Peradaban Indonesia pada Siswa Kelas V Sdn 8 Sumerta. Mimbar PGSD Undiksha, 4(1). Retrieved from https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7265
Andriani, S. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar dan Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV di SDN Mayangan 6 Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 10(1), 101–118. Retrieved from http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI/article/view/1710
Angela, T. (2014). Challenges to Meaningful Learning in Social Studies–the Key Competences as an Opportunity to Students’ Active Participation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 128, 192–197. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.142
Anggraeni, R. D., & Kustijono, R. (2013). Pengembangan Media Animasi Fisika pada Materi Cahaya dengan Aplikasi Flash Berbasis Android. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 3(1), 11–18. Retrieved from https://doi.org/10.26740/jpfa.v3n1.p11-18
Gurung, R. A. R. (2020). Call it out: Recognizing Good Teaching and Learning. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 9(2), 161–164. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2020.02.003
Hasyim, A. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan di Sekolah. Yogyakarta: Media Akademi.
Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1).
Khusnah, N., Sulasteri, S., Suharti, S., & Nur, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Jimat Menggunakan Articulate Storyline. Jurnal Analisa, 6(2), 197–208.
Kumalasani, M. P. (2018). Kepraktisan Penggunaan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SD. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 1–11. Retrieved from http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD/article/view/2345/1726
Marwatoen, F. (2015). Pengaruh Media Presentasi dan Komik dalam Pembelajaran Biologi terhadap Hasil Belajar ditinjau dari Motivasi Siswa. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 3(2), 71–79. Retrieved from https://doi.org/10.33394/j-ps.v3i2.976
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171.
Pratama, R. A. (2018). Al Barik (Turorial Gambar Grafik): Suatu Media Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline 2. AdMathEdu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika Dan Matematika Terapan, 8(2), 185–198.
Rafmana, H., Chotimah, U., & Alfiandra. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKn Kelas XI Di SMA Srijaya Negara Palembang. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, 05(1), 52–65. Retrieved from https://ejournal.unsri.ac.id/indeks.php/jbti/ article/download/7898/pdf
Rezeki, S., & Ishafit, I. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Sekolah Menengah Atas Kelas XI pada Pokok Bahasan Momentum. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 29–34. Retrieved from https://doi.org/10.21009/1.03104
Safriandono, A. N., & Charis, M. (2014). Rancang Bangun E-Lembar Kerja Siswa sebagai Media Pembelajaran yang Praktis, Fleksibel dan Edukatif Berbasis Web. Tatal, 10(1), 25–35.
Saputro, E. B., Sopyan, A., & Subali, B. (2016). Kontribusi Media Pembelajaran Interaktif untuk Membantu Meningkatkan Pemahaman Konsep Pembiasan Cahaya pada Siswa Kelas X SMA. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 3(2), 103–110. Retrieved from https://doi.org/10.21580/phen.2013.3.2.140
Setyaningsih, S., Rusijono, R., & Wahyudi, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2). Retrieved from https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i2.4772
Susanto, A. (2016). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Kencana.
Tegeh, I. M., Simamora, A. H., & Dwipayana, K. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Dengan Model Pengembangan 4D Pada Mata Pelajaran Agama Hindu. Mimbar Ilmu, 24(2), 158–166.
Widjayanti, W. R., Masfingatin, T., & Setyansah, R. K. (2018). Media Pembelajaran interaktif Berbasis Animasi pada Materi Statistika untuk Siswa Kelas 7 SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 101–112. Retrieved from https://doi.org/10.22342/jpm.13.1.6294.101-112
Diterbitkan
2021-11-17