Pengembangan E-Modul Berbasis Karakter Peduli Lingkungan di Masa Pandemi Covid-19
Abstrak
Abstract: This study aims to: describe the feasibility, practicality and response of students and develop E-Module teaching materials based on the character of caring for the environment during the Covid-19 pandemic. This study involved 10 students of SDN Pagerwojo 03 Kab. Blitar. The method used is ADDIE research and development. Data collection techniques in this study were media validation questionnaires, material validation, language validation, practitioner questionnaires and student response questionnaires. Based on the test results obtained The results of the media expert validation with a percentage of 81.25%, then categorized as "valid", 91.66% of the material expert validation, categorized as "valid", linguist validation obtained a percentage of 94.79% with the criteria "valid". The cumulative value of product eligibility obtained an average percentage of 91.98% "valid". The percentage obtained from practitioners was 88.32% “Practical”. In the field test, the percentage was 89.32%. Thus the E-Module developed can be used in learning during the Covid-19 pandemic.
Referensi
Ajaran, T., & Kualitas, E. (2015). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DENGAN MODEL ADDIE UNTUK SISWA KELAS VII SEMESTER GENAP DI SMP NEGERI 1 BANJAR I Gede Hendra Prastya , 1 Ketut Pudjawan , 2 I Kadek Suartama UniversitasPendidikan Ganesha.
Atmaji, R. D., & Maryani, I. (2018). PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS LITERASI SAINS. 1(1), 28–34.
Astutik, P. P. (2018). Integrasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Dan Higer Order Thinking Skills (HOTS) dalam Pembelajaran Tematik SD. Journal of Education, 1(12), 1–12.
BNSP. (2014). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Dirjen.
Gafur, 2012. (n.d.). Desain pembelajaran model addie dan implementasinya dengan teknik jigsaw. 87–102.
Hanafi. (2017). KONSEP PENELITIAN R & D DALAM BIDANG PENDIDIKAN. m(1989), 129–150.
Helna, Satriawati (2015) PENGEMBANGAN E-MODUL INTERAKTIF SEBAGAI SUMBER BELAJAR ELEKTRONIKA DASAR KELAS X SMKN 3 YOGYAKARTA. S1 thesis, Universitas Negeri Yogyakarta.
Jazuli, M., Azizah, L. F., & Meita, N. M. (2017). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ELEKTRONIK BERBASIS. 7(20), 47–65.
Kristin, F. (2016). Analisis model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 2(1), 90–98. Retrieved from http:/jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/JPDP/article/view/25
Madrasah, A. R. S. (2020). Lembar Kegiatan Siswa untuk Pembelajaran Jarak Jauh Berdasarkan Literasi Saintifik pada Topik Penyakit Coronavirus 2019 (COVID-19). 2019.
Metro, S. P. (2017). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR TEMATIK DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 KELAS 1 SEKOLAH DASAR. 9(2), 93–98.
Mutala’liah, N. N. (2015). M. Musfiqon dan Nurdyansyah. N. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik . Sidoarjo: Nizamia learning center., 41. (20).
Prawoto, I., Rohmah, S. N., Sunarya, F. R., Tindakan, T., Kekuasaan, D., Weber, M., … Pembelajaran, P. (n.d.). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia : https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314
Sugiyono.(2016). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung:PT Alfabet.
Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 201. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i2.2140
Setyowati, R., & Widiyatmoko, A. (2013). LINGKUNGAN TEMA POLUSI SEBAGAI BAHAN AJAR SISWA SMK N 11 SEMARANG. 2(2).
Syaifuddin, M. (2017). Implementasi Pembelajaran Tematik di Kelas 2 SD Negeri Demangan Yogyakarta. 02(2), 139–144. https://doi.org/10.24042/tadris.v2i2.2142
Wildan, W. (2017). Pelaksanaan Penilaian Autentik Aspek Pengetahuan, Sikap Dan Keterampilan Di Sekolah Atau Madrasah. Jurnal Tatsqif, 15(2), 131–153. https://doi.org/10.20414/jtq.v15i2.3