Pengaruh Model Inside Outside Circle Berbantuan Media Pop Up Terhadap Minat Baca Siswa
Abstrak
Abstract: This study aims to find out is there any influence of the inside outside circle model-assisted media to pop up on the students interest. This research was conducted in class IV SDN Pucangsongo, where the total number of 56 students consisting of class IVA and IVB, each of which totaled 28 students. This type of research used by researchers is a type of quantitative experiment. The instrument used is a kind of questionnaire, a questionnare about reading interest. The results obtained indicate that the result of the hypothesis test using the t test is 0.005 where the value is < 0.50, it means that there is an influence from the model inside outside circle assisted by media pop up on students reading interest.
Referensi
Benediktus. (2017). Upaya Guru Meningkatkan Minat Baca Pada Siswa Kelas III A SD Negeri Kotagede 1 Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.
Dewanti, H., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book Untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo. JKTP, 1(2615–8787), 221–228.
Faradila, W. B., Sulistyaningsih, D., & Purnomo, E. A. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Inside Outside Circle Dengan Pendekatan Open Ended Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Kelas VIII Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Seminar Nasional Pendidikan, Sains Dan Teknologi Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Muhammadiyah Semarang, (ISBN : 978-602-61599-6-0).
Faradina, N. (2017). Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa di SD Islam Terpadu Muhammadiyah An-Najah Jatinom Klaten. Hanata Widya, 6(8), 60–69.
Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Yogyakarta: Kata Pena.
Ningsih, S. Y., & Andriani, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inside Outside Circle Terhadap Pemahaman Konsep Siswa. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 2(2), 88–94. Retrieved from https://ejurnal.bunghatta.ac.id/index.php?Journal=JFKIP&page=article&op=viewfile&path[]=3083&path[]=2664
Pradana, F. A. P. (2020). Pengaruh Budaya Literasi Sekolah Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 1(2).
Rahayu, G. S. (2015). Pengaruh Minat Baca Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa kelas V SD SE-GUGUS II Kasihan Bantul Tahun Ajaran 2014/2015.
Sa’diyah, Z. (2015). Peningkatan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar Islam (SDI) Bani Hasyim Singosari Malang. Pascasarjana Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang.
Shoimin, A. (2016). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013 (Cetakan II; R. KR, Ed.). Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
Sylvia, N. I., & Hariani, S. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Pop-Up Book Terhadap Keterampilan Menulis Narasi Siswa Sekolah Dasar. JPGSD, 3(2), 1196–1205.
Trisnawati, D. I., Sujadi, I., & Kuswardi, Y. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Inside-Outside Circle (IOC) Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIIIB SMP Negeri 1 Delanggu Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM) Solusi, II(No 1; ISSN 2614-0357), 54–62.
Uno, H. B., & Mohamad, N. (2017). Belaja dengan pendekatan PAILKEM (cetakan ke). Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Wahab, M. A., & Shaleh, A. R. (2004). Psikologi Suatu Pengantar Dalam Persfektif Islam. Jakarta: Kencana.
Wahyudi, D., & Marwiyanti, L. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inside Outside Circle Dalam Mata Pelajaran Akidah Akhlak. MUDARRISUNA, 7(No 2; P-ISSN: 2089-5127; E-ISSN: 2460-0733), 267–292.
Yudasmini, N. M., Marhaeni, A. A. I. N., & Jampel, N. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) Terhadap Minat Baca dan Kemampuan Memahami Bacaan Pada Siswa Kelas VI di Sekolah Dasar Gugus Buruan. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(1), 1–9.
Dewanti, H., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book Untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo. JKTP, 1(2615–8787), 221–228.
Faradila, W. B., Sulistyaningsih, D., & Purnomo, E. A. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Inside Outside Circle Dengan Pendekatan Open Ended Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Kelas VIII Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Seminar Nasional Pendidikan, Sains Dan Teknologi Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Muhammadiyah Semarang, (ISBN : 978-602-61599-6-0).
Faradina, N. (2017). Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa di SD Islam Terpadu Muhammadiyah An-Najah Jatinom Klaten. Hanata Widya, 6(8), 60–69.
Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Yogyakarta: Kata Pena.
Ningsih, S. Y., & Andriani, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inside Outside Circle Terhadap Pemahaman Konsep Siswa. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 2(2), 88–94. Retrieved from https://ejurnal.bunghatta.ac.id/index.php?Journal=JFKIP&page=article&op=viewfile&path[]=3083&path[]=2664
Pradana, F. A. P. (2020). Pengaruh Budaya Literasi Sekolah Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 1(2).
Rahayu, G. S. (2015). Pengaruh Minat Baca Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa kelas V SD SE-GUGUS II Kasihan Bantul Tahun Ajaran 2014/2015.
Sa’diyah, Z. (2015). Peningkatan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar Islam (SDI) Bani Hasyim Singosari Malang. Pascasarjana Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang.
Shoimin, A. (2016). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013 (Cetakan II; R. KR, Ed.). Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
Sylvia, N. I., & Hariani, S. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Pop-Up Book Terhadap Keterampilan Menulis Narasi Siswa Sekolah Dasar. JPGSD, 3(2), 1196–1205.
Trisnawati, D. I., Sujadi, I., & Kuswardi, Y. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Inside-Outside Circle (IOC) Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIIIB SMP Negeri 1 Delanggu Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM) Solusi, II(No 1; ISSN 2614-0357), 54–62.
Uno, H. B., & Mohamad, N. (2017). Belaja dengan pendekatan PAILKEM (cetakan ke). Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Wahab, M. A., & Shaleh, A. R. (2004). Psikologi Suatu Pengantar Dalam Persfektif Islam. Jakarta: Kencana.
Wahyudi, D., & Marwiyanti, L. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inside Outside Circle Dalam Mata Pelajaran Akidah Akhlak. MUDARRISUNA, 7(No 2; P-ISSN: 2089-5127; E-ISSN: 2460-0733), 267–292.
Yudasmini, N. M., Marhaeni, A. A. I. N., & Jampel, N. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) Terhadap Minat Baca dan Kemampuan Memahami Bacaan Pada Siswa Kelas VI di Sekolah Dasar Gugus Buruan. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(1), 1–9.
Diterbitkan
2020-11-12
Bagian
Articles