Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Kelas IV Tema 5 Pahlawanku Berbasis Inkuiri Terbimbing
Abstract
Thematic learning in grade IV elementary schools refers to the 2013 Curriculum. In its implementation in the classroom, teaching materials have not been supported in the form of modules other than books from the government and LKS used in classroom learning activities. This study aims to produce a thematic learning module with a 2013 curriculum approach based on Guided Inquiry, and the feasibility of the theme module 5 Pahlawanku sub-theme 2 My Heroes Kebanggaanku and to raise local heroes (Untung Suropati). This module was developed with reference to the 4-D model, namely definition, design, development, and dissemination. Validation test with material, language and media experts, while the data collection technique uses a questionnaire. The results of the validity assessment were carried out to 3 experts, namely teaching material experts with a score of 95.5% categorized as "Very Good", language experts obtained a score of 88.4% which means "Good", and multimedia experts of 88.3% which means “Good”. Thus the thematic learning module for class IV theme 5 sub-theme 2 based on guided inquiry is suitable for use in learning.
References
Lingkungan Tempat Tinggalku. 1292 Jurnal Pendidikan, Vol. 2, No.10, Bln Oktober, Thn. 2017. Program Pendidikan Dasar-Pascasarjana Universitas Negeri Malang.
Akbar, Sa’dun. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Agustin, I. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar (Studi pada Siswa Kelas IV SDN Sokosari 1 Tuban). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 2(2). https://ojs.unpkediri.ac.id
Arum, Tia Sekar & Wahyudi, (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Integratif Subtema Hubungan Makhluk Hidup Dalam Ekosistem Pendekatan Saintifik Untuk Kelas 5 SD, Scholaria, Vol. 6, No. 3, September 2016. Program Studi PGSD-FKIP, Univ. Kristen Satya Wacana
Kadir, Abd., (2014). Pembelajaran Tematik. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Mufaridah, J.T. Santoso, Achmad Hilal Madjdi.. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Kelas V SD Berbasis Kearifan Lokal untuk Pengenalan Budaya Sedan Rembang. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. Vol. 4 (3).
Mulyasa E., (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nuryani, (2005). Perkembangan Penelitian Pembelajaran Inkuiri Dalam Pendidikan. Tesis. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Oktavia, Mia. (2018). Pengembangan Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Mata Pelajaran Fiqih Materi Makanan Dan Minuman Yang Halal Dan Haram Di Kelas VIII MTs Darur Ridho Hanura. Skripsi, UIN Raden Intan lampung.
Prastowo, Andi. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.
Santyasa, I Wayan. 2009. Metode Penelitian Pengembangan dan Teori
Pengembangan Modul. Makalah Disajikan dalam Pelatihan Bagi Para Guru TK, SD, SMP, SMA, dan SMK Tanggal 12-14 Januari 2009, Di Kecamatan Nusa Penida kabupaten Klungkung.
Siddiq, M. Djauhar, dkk. 2008. Pengembangan Bahan Pembelajaran SD.
Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif,dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tangkas, I. M. (2012). Pengaruh Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri
Terbimbing Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep dan
Keterampilan Proses Sains siswa kelas X SMAN 3 Amlapura. Tesis.
Program Studi Pendidikan Sains, Tesis. Program Pascasarjana Univ. Pendidikan Ganesha, Amlapura.
Thiagarajan, S., Semmel, D.S. & Semmel, M.I. (1974). Instructional Development For Training Teachers Of Exceptional Children: A Sourcebook Bloomington, Indiana: The Center for Innovation In Teaching The Handicapped Indiana University.
Wahyudin, & Sutikno. 2010. Keefektifan Pembelajaran Berbantuan Multimedia Menggunakan Metode Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Minat Dan
Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. ISSN: 1693-124.