Pengembangan Multimedia Interaktif Ceria (MIC) Berbasis Adobe Flash Pada Materi Sifat Sifat Bangun Datar

  • Egi Prayogi Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Adobe Flash, Two-Dimentional Figure, MIC

Abstract

This study aims to determine the feasibility, practicality, and effectiveness of cheerful interactive multimedia (MIC) based on adobe flash flat shape material. This study uses the type of development and uses the ADDIE model. This model uses 5 stages, namely, analysis, design,
development, implementation, and evaluation. This interactive multimedia was assessed for
feasibility by 2 validators with an average acquisition of 90.05% in the very feasible category. Practicality was assessed by grade 3 teachers and 10 grade 3 students with an average score of 92% in the very good category. The effectiveness assessment was assessed from the pretest and posttest with a score of 49% and 80%, respectively, in the very effective category. Based on these data, cheerful interactive multimedia based on Adobe Flash can be used because it meets the criteria of being feasible, practical, and effective.

References

Arnada, E. Z., & Putra, R. W. (2018). Implementasi Multimedia Interaktif Pada Paud Nurul Hikmah Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Idealis, 1(5), 393–400.

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Gava Media.

Dewi, S. R., & Haryanto, H. (2019). Pengembangan multimedia interaktif penjumlahan pada bilangan bulat untuk siswa kelas IV sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(1), 9. https://doi.org/10.25273/pe.v9i1.3059

Dosi, F., & Budiningsih, C. A. (2019). Pengembangan multimedia pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan menyimak bahasa Jerman. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 1–13.
https://doi.org/10.21831/jitp.v6i1.15068

Hernaningtyas, I. S., Susetyarini, R. E., & Widodo, R. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Ceria (Mic) Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 1(4), 256. https://doi.org/10.22219/jp2sd.vol1.no4.256-266

Khuzaini, N., & Yogo Sulistyo, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Menggunakan Adobe Flash Cs6 Pada Materi Segiempat Dan Segitiga. Pros. Konf. Pendidik. Nas., p, 178–183.

Lailiyah, N., & Sukartiningsih, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Flash Untuk Pembelajaran Keterampilan Menuliskan Kembali Cerita Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(7), 1150–1159.

Luzón, J. M., & Letón, E. (2015). Use of animated text to improve the learning of basic mathematics.
Computers and Education, 88(April 2018), 119–128.
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.04.016

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Deepublish.

Mulyasa. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. PT Remaja Rosdakarya.

Nur, M. A. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share pada Siswa Kelas VII B SMP Negeri 10 Ujung Loe Kabupaten Bulukumba. Al Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 5(2), 143–154.
https://doi.org/10.24256/jpmipa.v5i2.273

Salim, K., & Tiawa, D. H. (2015). The Student’s Perceptions of Learning Mathematics Using Flash Animation Secondary School in Indonesia. Journal of Education and Practice, 6(34), 76–80.

Salsabila, U. H., Sukriyanto, R., Purwanti, E., Purwaningsih, & Satria, M. I. A. (2020). Peran Orang Tua Dalam Penggunaan Teknologi Pada Pembelajaran Online Tingkat SD Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Penelitian, 8(9), 1717–1718.

Saputra, R., Thalia, S., & Gustiningsi, T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer Dengan Adobe Flash Pro Cs6 Pada Materi Luas Bangun Datar. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 67–80. https://doi.org/10.22342/jpm.14.1.6794.67-80

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatuf, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA.

Sukiyanto, S. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dengan Menggunakan Pendekatan Active Learning pada Materi Bangun Datar. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 4(1), 57. https://doi.org/10.30651/must.v4i1.2834

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. PT REMAJA ROSDAKARYA.

Susilana, & Rudi. (2007). Media Pembelajaran. CV. Wacana Prima.

Sutanti, Istiyati, S., & Djaelani. (2012). Peningkatan Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar Melalui Model Pembelajaran Kooperatif STAD. Didaktika Dwija Indria, Vol 2, No, 1–6.

Widyanto, E., & Kurniasari, I. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash Professional CS6 pada Materi Teorema Pythagoras untuk Siswa Kelas VIII. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(5), 21–29.

Wirawan, R., Awal Nur, M., & Syahraeni, R. (2020). Aplikasi Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Multimedia. JARTIKA : Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 3(1), 75–83.
https://doi.org/10.36765/jartika.v3i1.28
Published
2023-12-20