UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN BERFIKIR KRITIS MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN BERMAKNA PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI TEGALREJO 01 KECAMATAN TEMPURSARI KABUPATEN LUMAJANG

  • Shofiana Eka Nur Afni Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Critical Thinking, Meaningful Learning.

Abstract

The background of this research is the lack of critical thinking skills in learning Natural Sciences (IPA) which tend to be text book oriented and do not use various methods in learning for Tegalrejo 01 Public Elementary School students. The purpose of this research is to improve thinking skills. students' critical thinking in learning Natural Sciences by applying a meaningful learning approach to class IV of SD Negeri Tegalrejo 01 Tempursari District, Lumajang Regency in 2022/2023. This type of research uses a Classroom Action Research design. The subjects of this research were fourth grade students with a total of 20 students. Data collection techniques in this study were observation sheets, written tests and documentation. The data analysis technique used in this research is qualitative data. From the test results it can be concluded that a meaningful learning approach for elementary school students can be said to have succeeded in increasing student learning outcomes in learning Natural Sciences (IPA).

References

Akunto. (2011). Penelitian Tindak Kelas. Skripsi Universitas Muhamadiyah Malang. 31–39.

Asrori, & Rusman. (2020). Classroom Action Reserach Pengembangan Kompetensi Guru. In Pena Persada.

Asyari, iR. iP. i(2021). Pembelajaran Bermakna Sebagai Solusi Menghadapi Utopia Pembelajaran Daring Era Pandemi Covid-19. Proceeding of Integrative Science Education Seminar (PISCES), 1, 546, 557.

Balaram Naik, P Karunakar,1 M Jayadev, 1 and V Rahul Marshal2. (2013). Kompetensi Profesional Guru Dalam Penerapan Pembelajaran Tematik di SDN Maguwoharjo. J Conserv Dent. 2013, 16(4), https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23956527/

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran. In CV Kaaffah Learning Center. 2013.

Harriman. (2017). Berfikir Kreatif. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. download. In Aswaja Pressindo. https://bok.asia/book/11172046/445481 (diakses pada tanggal 25 novenmber 2022)

Indriana, L. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMAN 4 Pekanbaru Pada Pembelajaran Biologi. Pesquisa Veterinaria Brasileira, 26(2), 173–180.

Jannah, M., Budiman, I., Singaperbangsa Karawang, U., Ronggo Waluyo, J. H., Telukjambe Tim, K., Karawang, K., & Barat, J. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Lingkaran. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(1), 237–246.

Joko Sulianto. (2020). No Teori Belajar Kognitif David Ausubel ”Belajar Bermakna”, Zoltan P Dienes ”Belajar Permainan”, Van Heille”Pengajaran Geometri”. 4(1), 88–100.

Julaeha, S., & Erihadiana, M. (2021). Model Pembelajaran dan Implementasi Pendidikan HAM Dalam Perspektif Pendidikan Islam dan Nasional. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 3(3), 133–144.

Juliya, M., & Herlambang, Y. T. (2021). Analisis Problematika Pembelajaran Daring dan Pengaruhnya Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Genta Mulia, XII(1), 281– 294.

Rihayati, Utaminingsih, S., & Santoso. (2021). Improving Critical Thinking Ability through Discovery Learning Model Based on Patiayam Site Ethnoscience. Journal of Physics: Conference Series, 1823(1).

Sumarni, Halidjah, S., & Kresnadi, H. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Siswa menggunakan Metode Kerja Kelompok dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Neliti, 7(2), 1–16.

Sunarti. i(2013). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Iv Sd Karya Putra Surabaya. E-Jurnal UNESA Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 1–5.

Susanti, D., & Apriani, R. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Dengan Tema Cita-Citaku Menggunakan Media Audio Visual Pada Kelas IV MIN 1 Kota Padang. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 3(2), 27–37.

Wulansari, B. Y., & Sugito, S. (2016). Pengembangan model pembelajaran berbasis
alam untuk meningkatkan kualitas proses belajar anak usia dini. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 16. https://doi.org/10.21831/jppm.v3i1.7919

Yolanda Mustika Fitri, & Mayar, F. (2019). Eksistensi Guru dalam Mengembangkan Kreativitas Anak. Αγαη, 8(5), 55.

Yunus. (2021). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Lingkungan melalui Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas V di SDN 43 Ampenan. Pesquisa Veterinaria Brasileira, 26(2), 173–180.

Zendrato, S. A. (2019). Pentingnya Berpikir Kritis Untuk Menerapkan Proses Keperawatan.
Published
2023-12-20