ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI PADA MATERI BILANGAN BERDASARKAN GAYA BELAJAR SISWA KELAS IV SDN WONOKERSO 2 KECAMATAN PAKISAJI KABUPATEN MALANG

  • Siti Qonitatun Nisa Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Sri Rahayu Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Nyamik Rahayu Sesanti Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Analysis, Numerical Literacy, Learning Styles

Abstract

The purpose of this study was to analyze students' numeracy literacy skills in solving math
problems on numbers at SDN Wonokerso 2, Malang Regency. The approach used in this research is qualitative research. The subjects in the study were fourth grade students at SDN Wonokerso 2 with 6 students. Data collection techniques in this research are in the form of tests, interviews and observations. The results of the data analysis showed that class IV at SDN Wonokerso 2 Malang Regency was still relatively low because the students were unable to understand the problem well. This can be proven
that students' numeracy literacy skills still need follow-up training so that they can be improved.

References

Alfansyur, A., & Mariyani. (2020). Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik , Sumber Dan Waktu Pada Penelitian Pendidikan Sosial. HISTORIS : Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146–150.

Amalia, A. R., Rusdi, R., & Kamid, K. (2021). Pengembangan Soal Matematika Bermuatan HOTS Setara PISA Berkonteks Pancasila. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 01–19. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.386

Amaliya, I., & Fathurohman, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(1), 45–56.
https://doi.org/https://doi.org/10.26618/jrpd.v5i1.7294

Asdarina, O., & Ridha, M. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Setara Pisa Konten Geometri. Numeracy, 7(2), 399–411.
https://doi.org/10.46244/numeracy.v7i2.1167

Ayuningtyas, N., & Sukriyah, D. (2020). Analisis pengetahuan numerasi mahasiswa matematika calon guru. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2), 237–247. https://doi.org/10.33387/dpi.v9i2.2299

Bahjatulloh, Q. M. (2016). PENGEMBANGAN PEMBERDAYAAN EKONOMI MASYARAKAT MELALUI KEGIATAN FILANTROPI (Studi Kasus Lembaga Tazakka DIII Perbankan Syariah IAIN Saatiga). Inferensi, 10(2), 473. https://doi.org/10.18326/infsl3.v10i2.473-494

Edimuslim, E., Edriati, S., & Mardiyah, A. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Matematika ditinjau dari Gaya Belajar Siswa SMA. Suska Journal of Mathematics Education, 5(2), 95.
https://doi.org/10.24014/sjme.v5i2.8055

Ekawati, A., Agustina, W., & Noor, F. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Dalam Membuat Diagram. Lentera: Jurnal Pendidikan, 14(2), 1–7.
https://doi.org/10.33654/jpl.v14i2.881

Iman, B. N. (2022). Budaya Literasi dalam Dunia Pendidikan. Conference of Elementary Studies, 23–41.

Kamiludin, K., & Suryaman, M. (2017). Problematika pada pelaksanaan penilaian pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 58–67.
https://doi.org/10.21831/jpe.v5i1.8391

La-sule, S., Wondal, R., & Mahmud, N. (2021). Pemanfaatan Media Pohon Angka Untuk Mengenal Konsep Bilangan pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 3(1), 23–35.
https://doi.org/10.33387/cp.v3i1.2130

Lubis, S. (2020). Evaluasi Pembelajaran Daring (Online) Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Empat Sekolah Dasar Islam Plus (SDIP) YLPI Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 77–102.
https://ojs.staituankutambusai.ac.id/index.php/hikmah/article/view/224%0Ahttps://ojs.staituankutambusai.ac.id/index.php/hikmah/article/viewFile/224/139

Mahdiansyah, & Rahmawati. (2014). Literasi Matematika Siswa Pendidikan Menengah: Analisis Menggunakan Desain Tes Internasional dengan Konteks Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(4), 452–469. https://doi.org/10.24832/jpnk.v20i4.158

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9.
https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1385

Rahmi, M. N., & Samsudi, M. A. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sesuai dengan karakteristik Gaya Belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 355–363. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i2.439

Sumardi, S., Rahman, T., & Gustini, I. S. (2017). Peningkatan Kemampuan Anak Usia Dini Mengena Lambang Bilangan Melalui Media Playdough. Jurnal Paud Agape dia, 1(2), 190–202. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i2.9359

Susanti, E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Probing-Prompting Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas Xi.Ipa Man 1 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 2(1), 97–107.

Yesi Arikarani, & Amirudin, M. F. (2021). PEMANFAATAN MEDIA DAN TEKNOLOGI DIGITAL DALAM MENGATASI MASALAH PEMBELAJARAN DIMASA PANDEMI Yesi. Edification, 4(1), 173–180. http://www.ufrgs.br/actavet/31-1/artigo552.pdf
Published
2023-12-20