PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUDIO VISUAL PADA MATERI CERITA NARATIF KELAS 4 SDN 01 TIRTOYUDO MALANG
Abstract
This study aims to describe the development, feasibility, practicality, and effectiveness of audio-visual-based instructional media on narrative story material for 4th grade students of SDN 01 Tirtoyudo. This research belongs to the development research type. The model used in this study is the ADDIE development. This model consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The subjects of this study are in Theme 8 narrative story material for 4th grade students of SDN 01 Tirtoyudo. The instruments used are validation sheets for material, language, teaching materials, as well as questionnaires for teachers and students of grade IV SDN 01 Tirtoyudo. The resulting instructional media development meets the criteria: a) Validation feasibility meets the criteria of very feasible, with a percentage obtained by material experts 87.83%, language experts 91.24%, and teaching materials experts 87.5%; b) Practicality assessed by teachers and students respectively obtained 94.14% in the very practical category, student questionnaire sheets
obtained 88.75% in the very practical category; c) The effectiveness test results against 15 students yielded 81% with a very effective category and met the minimum completeness criteria (KKM) of 75. Based on these results, the product has met the criteria for feasibility, practicality, and effectiveness. Therefore, the product can be used as an alternative teaching material that can be used in the learning process.
References
Arief Sadiman dkk, Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatan (Jakarta: PT Raja Grafindo, 1984)
Asnawir dan Basyiruddin Usman Media Pembelajaran (Jakarta: Ciputat Pers, 2002)
Dasim Budimansyah, Model Pembelajaran Berbasis (Bandung: PT Genesindo, 2003)
Dina Indriana, Ragam Alat Bantu Media Pengajaran (Jogjakarta: Diva Press, 2011)
Hanun Hanifa Sukma dan Norma Evitriana, “pengembangan media audio visual sebagai media pembelajaran menyimak komprehensif berbasis budaya nusantara untuk kelas iii sekolah dasar.” Seminar nasional pagelaran pendidikan dasar nasional (ppdn) 2019, ISSN 2714-5972.
Ika Pratiwi, “Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Bentuk Cd Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Narasi Bahasa Indonesia Pada Tema 4 Berbagai Pekerjaan Siswa Kelas Iv Sd/Mi.” E-skripsi Universitas
Ki Hajjar Dewantara, Kebudayaan.
Megan Antropa Legendari dan Hendri Raharjo, “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Audiovisual Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Bangun Ruang Kubus dan Balok Kelas VIII di SMP N 1 Ciledug,” Eduma 5, no. 1 (2016)
Mohamad Syarif Sumantri, Strategi Pembelajaran Teori dan Praktik di Tingkat Pendidik Dasar, (Jakarta: Rajawali Pers, 2016)
Najmi Hayati, M. Yusuf Ahmad dan Febri Harianto, Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Dengan Minat Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota. Jurnal Al-Hikmah, Vol. 14, No. 02 (Oktober 2017)
Nurul Hidayah, Rifky Khumairo Ulva, Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikarton Pesawaran. Jurnal Terampil, Vol. 4, No. 1 (Juni 2017)
Nur Leli, Muhammad Agung Rokhimawan, Pengaruh Strategi Point Counter Point Terhadap Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Tematik. Jurnal Terampil, Vol. 05, No. 02 (Desember 2018)
Rusman, Deni Kurniawan dan Cepi Riyana, Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers, 2015
Sudarwan Damin, Media Komunikasi Pendidikan (Jakarta: Bumi Aksara, 2013)
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D (Cet. XX; Bandung: Alfabeta, 2013)
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D (Cet. XXII; Bandung: Alfabeta, 2017)
Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian (Cet. Ke-13; Jakarta: PT Rineka Cipta, 2006)
Trianto, Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek (Surabaya: Pustaka Ilmu, 2007)
Udin Syaefudin Saud, Pengembangan Profesi Guru (Bandung: Alfabeta, 2011)
Ulfa Nafila Maghfi dan Na’imah, “Penerapan Media Audio-Visual Dalam Meningkatkan Pembelajaran Anak Usia Dini Kelas Akhir Yang Tepat Di Paud Tsabita Kalianda Lampung Selatan.” E-Jurnal Buah Hati (2020), E-ISSN 2502-6836
UU Sistem Pendidikan Nasional (Jakarta: Sinar Grafika, 2008)