ANALISIS STRATEGI GURU DALAM MEMBENTUK KARAKTER KEDISIPLINAN PESERTA DIDIK KELAS IV DI SD NEGERI GUNUNGSARI
Abstract
The purpose of this study was to find out the teacher's strategy in shaping the disciplinary character of class students and to find out the inhibiting factors and supporting factors for the fourth grade teacher at SD Negeri Gunungsari. The research used is descriptive qualitative research. Source of data used primary and secondary data. The procedure for collecting data uses observation, questionnaires, interviews and
documentation. Data analysis used is data collection, data reduction, data presentation and conclusion. Based on the results of the research, the teacher's strategy in shaping the character of students is: (1) exemplary methods, (2) school regulations, (3) habituation. In the formation of character there are supporting factors and inhibiting factors. Based on these results, the advice needed is that teachers need strategies in shaping the disciplinary character of students and supported by supporting factors.
References
Ali, I. 2011. Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Jakarta: PT Bumi Aksara. Amirullah. 2015.
Pengantar Manajemen. Jakarta: Mitra Wacana Media.
Amri, S. 2013. Pengembangan & Model Pembelajaran Dalam Kurikulum. Jakarta : PT. Prestasi Pustakarya
Danim, S. 2011. Pengantar Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
David, F.R., & David, F. 2016. Manajemen Strategik: Suatu Pendekatan Keunggulan Bersaing Konsep. Jakarta: Salemba Empat.
Dirgantoro, C. 2011. Keunggulan Bersaing Melalui Proses Bisnis. Jakarta: PT Grasindo.
Djamal, M. 2015. Paradigma Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Mitra Pustaka. Djamarah, S.B. 2015. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Edy, S. 2016. Manajemen Sumber Daya Manusia. Kencana Prenada Media Group. Jakarta.
Enar Ratriany Assa. 2015. Strategi Of Learning. Yogyakarta: Araska.
Hamalik, O. 2018. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Hasibuan, P.S.M. 2015. Manajemen SUmber Daya Manusia. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Kurniawan, S. 2017. Pendidikan Karakter Konsepsi dan Implementasi secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Ma'arif, M.A. 2018. Analisis Strategi Pendidikan Karakter Melalui Hukuman Preventif. Jurnal Pendidikan Islam Volume 06 Nomor 01. Mojokerto: Institusi Pesantren Kh. Abdul Chalim Pacet.
Mangkunegara, A.A.A.P. 2011. Manajemen SUmber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: PT Rosdakarya.
Moelong, L.. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurul, Z. 2011. Pendidikan Moral dan Budi Pekerti Dalam Perspektif Perubahan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Rangkuti. F. 2015. Personal SWOT Analysis. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Samani., Muchlas., Hariyanto. 2011. Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Samrin. 2016. Pendidikan Karakter (Sebuah Pendekatan Nilai). Jurnal Al-Ta'dib. Kendari: Fakultas tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Kendari.
Siagian, S.P. 2016. Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta : Bumi Aksara.
Sinambela, L.P. 2016. Manajemen Sumber Daya Manusia: Membangun Tim Kerja yang Solid untuk Meningkatkan Kinerja. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. 2015. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta. Sugiyono. 2016. Metode Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.
Sukmadinata, N.S. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sulistyowati, E. 2012. Implementasi Kurikulum Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Citra Aji Parama.
Suprihatiningrum, J. 2013. Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Supriyadi. 2015. Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Cakrawala Ilmu. Sutrisno, E. 2017. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta.
Unaradjan, D. 2018. Faktor-Faktor Penghambat Disiplin Kerja.Yogyakarta: Rineka Cipta.
Uno, H.B., & Muhammad, N. 2013. Belajar dengan Pendekatan PAIKEM. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Yunus, E. 2016. Manajemen Strategis. Yogyakarta: Andi Offset.