PENERAPAN E-LKPD BERBASIS ARTICULATE STORYLINE UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS V SD NEGERI 4 TAMBAKASRI

  • KARNELIS WIJIANTO DEGUTMAN Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: E-LKPD, Articulate Storyline, Student Learning Interest

Abstract

Student enthusiasm for learning is still low, when students enter the classroom and start with learning Theme 3 Sub Theme 2 students are less enthusiastic about participating in learning, so students tend to be inactive and pay less attention to the teacher when the teacher explains learning material. In addition, the implementation of learning has not used media that can be interesting and varied, causing students' interest in learning to be low. The purpose of this research is to increase students' interest in learning Theme 3 Sub-Theme 2 by implementing an Articulate Storyline-based E-LKPD in class V SD Negeri 4 Tambakasri, Sumbermanjinng Wetan District, Academic Year 2022/2023. This research method uses a Classroom Action Research design. The subjects of this study were fifth grade students at SD Negeri 4 Tambakasri with a total of 20 students. The research instruments in this study were observation sheets and questionnaire sheets. For data collection techniques in this study in the form of observation, student learning interest questionnaires, and documentation. The data analysis technique used is in the form of quantitative and qualitative data. The results of the study show that implementing an Articulate Storyline-based E-LKPD can increase the learning interest of fifth grade students at SD Negeri 4 Tambakasri, Sumbermanjing Wetan District, for the 2022/2023 academic year.

References

Alwi, N. A., Dewi, I. P., & Bukittinggi, I. (2022). Peningkatan Pemanfaatan Internet dan Media Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline Pembelajaran Tematik Terpadu pada Masa Covid-19. 6, 16477–16483.

Amiroh, Mahir Membuat Media Interaktif Articulate Storyline. Jawa Tengah: Cipta Artha
Media. 2019

Andi Prastowo, Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Kencana, 2014 Aris Shoimin. 2014. Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta : Ar Ruzz Media.

Asih Widi Wisudawati dan Eka Sulistyowati, 2014. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Asyad. 2013. Hakikat dan Tujuan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali.

Ayu Al Khaerunisa. (2012). Meningkatkan Minat Belajar Siswa dalam Membuat Hiasan Pada Busana (Embroidery) Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Headtogether di SMK Karya Rini Yogyakarta. Skripsi, 1–298.
http://eprints.uny.ac.id/19924
Diana Rosanti, “Pengembangan Lembar Kerja Siswa Dengan Pendekatan Saintifik Untuk Memfasilitasi Kemampuan Problem Solving Siswa”, Kalimantan:
Universitas Tanjungpura, 2013https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian use-case a7e576e1b6bf

Khasanah, K., & Rusman, R. (2021). Development of Learning Media Based on Smart Apps Creator. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(2), 1006–1016.
https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i2.549

Khasanah, S. U., & Setiawan, B. (2022). Penerapan Pendekatan Socio-Scientific Issues Berbantuan E-Lkpd Pada Materi Zat Aditif Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, 10(2), 313–319. www.liveworksheet.com

M Ulfah, N Nasrah. 2019. Pengaruh Penggunaan Metode Outdoor Study dengan Memanfaatkan Lingkungan Terhadap Hasil Belajar IPA pada Murid Sekolah Dasar.
(https://jurnal.sainsglobal.com/ges/article/view/26/26)

Miranda Dwi Agustin, Ulhaq Zuhdi. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif
Menggunakan Articulate Storyline 3 Pada Materi Sifat Dan Perubahan Wujud Benda Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD. JPGSD. Volume 9 Nomor 8 Tahun 2021, 3093 – 3102.

Musfiqon. 2012. Pengembangan Media dan Sumber Belajar Pembelajaran. Prestasi Pustaka. Jakarta.

Nadzif, M., Irhasyuarna, Y., & Sauqina, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif IPA Berbasis Articulate Storyline Pada Materi Sistem Tata Surya SMP. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 17–27.

Safira, A. D., Sarifah, I., & Sekaringtyas, T. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Articulate Storyline Pada Pembelajaran Ipa Di Kelas V Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 237–253.
https://doi.org/10.37478/jpm.v2i2.1109

Srikawati, N. K. A., & Suarjana, I. M. (2022). Lembar Kerja Elektronik Berbasis Project Based Learning Pada Muatan Pelajaran IPA. Jurnal Pedagogi Dan …, 5(2), 276– 284.
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JP2/article/view/47111

Supriatna, A. R., Siregar, R., & Fatihah, L. C. (2007). THE INTERACTIVE MULTIMEDIA DEVELOPMENT BASED ON ARTICULATE STORYLINE ON THE FAIRY-TALE MATERIAL UNDERSTANDING FOR THIRD- GRADE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Suwastini, N. M. S., Agung, A. A. G., & Sujana, I. W. (2022). LKPD sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Saintifik dalam Muatan IPA Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 311–320.

Syahrul Adli (2020).. Pengembangan E-LKPD Berbasis Kvisoft Flipbook Maker Pada Pembelajaran Sejarah Materi Kolonialisme dan Imperialisme Kelas XI SMA Negeri 11 Muaro Jambi

Wardhani, I. (2011) Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta Universitas Terbuka Yana Iqbal Maulana, “Perancangan Perangkat Lunak Sistem Informasi Pendataan Guru Dan Sekolah (Sindaru) Pada Dinas Pendidikan Kota Tangerang Selatan”, Jurnal Pilar Nusa Mandiri Vol. 13 No. 1, 2017, hlm 21.
Published
2023-12-20