PENGEMBANGAN MODUL IPA BERBASIS CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) BAB EKOSISTEM KELAS V DI SDN 03 RINGINSARI
Abstract
This research is a development research using the Borg and Gall design with the development procedure of the 4D model, including: (1) define, (2) design, (3) develop and (4) disseminate. The assessment of the quality of the feasibility of the module is carried out using a validation questionnaire instrument, namely: (1) a material expert validation questionnaire, (2) a media expert, (3) a linguist, (4) a fifth grade teacher. seen through student responses. Subjects in this study amounted to 19 students. The data analysis
technique used is the data analysis of the validity of the module and the practicality of the module which is analyzed quantitatively and qualitatively. The results showed that: (1) The CTL-Based IPA module for Ecosystem Chapter has been produced with a module validity percentage of 92% very valid category. (2) The practicality test of the module is 91% in the very practical category.
References
Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk SMA Kelas X. Edusains, 4(2), 94–103.
Gita, s. D., annisa, m., & nanna, a. W. I. (2018). Pengembangan Modul Ipa Materi Hubungan Makhluk Hidup Dan Lingkungannya Berbasis Pendekatan Kontekstual. 8(1), 28–37.
Heriawan, A. D. (2012). Metodologi Pembelajaran Kajian Teoritis Praktis. LP3G.
Leksana, D. M. (2015). Pengembangan Modul Bimbingan Karir Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa. Akademika, 9(2), 290–298.
Https://doi.org/10.30736/akademika.v9i2.69
Lestari, P. (2017). Pengembangan Alat Peraga Ular Tangga Logaritma untuk Siswa SMK. Ekuivalen
Pendidikan Matematika, 29(2).
Http://ejournal.umpwr.ac.id/index.php/ekuivalen/article/view/4112
Muakhirin, B. (2014). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Pendekatan Pembelajaran Inkuiri Pada
Siswa SD. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 0(1).
Parmin, & Peniati, E. (2012). Pengembangan Modul Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar Ipa Berbasis
Hasil Penelitian Pembelajaran. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1), 8–15.
Https://doi.org/10.15294/jpii.v1i1.2006
Perdana, M. P. W. (2020). Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL), Pembelajaran Sejarah. II(01), 1–12. Https://doi.org/10.35542/osf.io/8qy5f
Purbosari, P. M. (2016). Pembelajaran Berbasis Proyek Membuat Ensiklopedia Ilmu Pengetahuan Alam ( IPA ) Untuk Meningkatkan Academic Skill Pada Mahasiswa. 6(3), 231–238.
Rusmiati, I. G. A., Santyasa, I. W., & Warpala, W. S. (2013). Pengembangan Modul Ipa Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Kelas V Sd Negeri 2 Semarapura Tengah. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3.
Santi, D. K., Panjaitan, R. L., & Maulana. (2017). Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa ( Ptk Pada
Siswa Kelas Iv Sdn Cipameungpeuk Kecamatan Sumedang Selatan Kabupaten Sumedang ). 2(1),
301–310.
Tias, I. W. U. (2017). Penerapan Model Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa
Siswa Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 1(1), 50–60.
Https://doi.org/10.20961/jdc.v1i1.13060
Widiastuti, N. L. G. K. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Ipa Berbasis Kontekstual Pemahaman Konsep Siswa. 4(3).