PENGEMBANGAN MEDIA ASSEMBLR EDU BERBASIS AUGMENTED REALITY UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PADA PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS VI SEKOLAH DASAR
Abstract
This study aims to determine the influence of augmented reality-based edu learning media on student learning interest. This development research procedure uses the ADDIE model. The data analysis techniques used are qualitative and quantitative. Data collection techniques use observation, documentation, and questionnaires by experts (media, language, and material) and teacher and student responses. The subjects used were grade VI students at SDN Pancur II totaling 13 students. The results of the Edu-based media feasibility research based on augmented reality validation tests through questionnaires conducted by 3 experts with the results of media experts obtained 92% of the "Very Feasible" category, Language validation obtained 90% of the "Very Feasible" category, and material validation obtained 90% of the "Very Feasible" category. Analysis of the practicality of augmented reality-based edu assemblr media obtained a percentage result of 87% categorized as "Very Feasible", while student practicality obtained 93% categorized "Very feasible". The effectiveness of augmented reality-based edu assemblr media based on the results of N-gain testing for small scale gets an average of 0.57 and large scale with an average of 0.56, then augmented reality-based edu assembr media is classified into the "Medium" category. Assessment of the response to the questionnaire of student learning interest before using augmented reality-based edu assemblr media obtained a percentage of 79% can be categorized as "Good",while the results after using media get 94% "very good".
References
Ahmad, Z., Ahmad, H., & Rahman, Z. A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Augmented Reality Berbantuan Assemblr Edu untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 5 Kota Ternate. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidika, 8(23), 514–521.
Arikunto, S. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Pustaka Belajar.
Arrum, A. H., & Fuada, S. (2021). Penguatan Pembelajaran Daring di SDN Jakasampurna V Kota Bekasi, Jawa Barat Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmented Reality (AR). ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 502–510.
https://doi.org/10.35568/abdimas.v4i1.1181
Fathin Muslimah Í ½í ¶‚ , N., Sumarti, S., Mursiti, S., & Kasmui, D. (2022). Desain Booklet Berbantuan Assemblr Edu Untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Hasil Belajar Kognitif. Jipk, 16(1), 9–16.http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK
Gopalan, V., Bakar, J. A. A., & Zulkifli, A. N. (2017). A brief review of augmented reality science learning. AIP Conference Proceedings, 1891.https://doi.org/10.1063/1.5005377
Hakim, L. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pai Berbasis Augmented Reality. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 21(1), 59–72. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n1i6
Ilafi, M. M. (2022). Pengembangan Modul Interaktif Berbasis Augmented Reality Berbantuan Assemblr Pada Materi Tata Surya Kelas Vii Smp / Mts Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Augmented Reality Berbantuan Assemblr Pada Materi Tata Surya Kelas Vii Smp / Mts.https://magestic.unej.ac.id/
Lestari, R. N. F. & I. (2016). BUKU POP-UP UNTUK PEMBELAJARAN BERCERITA Rachmadini Nur Fadillah & Ika Lestari Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Universitas Negeri Jakarta POP-UP BOOK FOR STORYTELLING LESSON. 30(1), 21–26.
Lino Padang, F. A. L., Ramlawati, R., Yunus, S. R., & Samputri, S. (2021). Penerapan Media Assemblr Edu Berbasis Augmented Reality untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas VII SMPN 3 Makassar (Studi pada Materi Pokok Sistem Organisasi Kehidupan Makhluk Hidup). Seminar Nasional Pendidikan IPA, 1(1), 124–135.
Mulyatiningsih., E. (2012). Metodologi Penelitian Terapan. Alfabeta.
mulyono. (2013). Strategi Pembelajaran di Era Kurikulm 2013. Prestasi Pustaka Raya.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran,Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171.https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Putu Rissa Putri Intari Dewi, Ni Made Winda Wijayanti, & I Dewa Putu Juwana. (2022). Efektivitas Penerapan Media Pembelajaran Digital Assemblr Edu Pada Mata Pelajaran Matematika Di Smk [38] Negeri 4 Denpasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Widya Mahadi, 2(2), 98–109. https://doi.org/10.59672/widyamahadi.v2i2.1961
Rachmawati, R., Wijayanti, R., & Putri Anugraini, A. (2020). Pengembangan eksplorasi MAR (Matematika Augmented Reality) dengan penguatan karakter pada materi bangun ruang sekolah dasar. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2). https://doi.org/10.33387/dpi.v9i2.2315
Sanjaya, W. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Kencana.
Sholehah, S. H., Handayani, D. E., & Prasetyo, S. A. (2018). MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV SD NEGERI KARANGROTO 04 SEMARANG. 23(3), 237–244.
Sumar, W. T. (2018). Implementasi Kompetensi Guru Mengelola Kurikulum K13 Dalam Pembelajaran Tematik Di Sdn Se Kecamatan Telaga Kabupaten Gorontalo. Pedagogika, 9(1), 71–87.https://doi.org/10.37411/pedagogika.v9i1.28 Tematik, P., & Sd, D (2018). Jurnal basicedu. 2(23), 11–21.
Wulandari, A. (n.d.). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS AUGMENTED REALITY (Mathematics Learning Media Development based on Augmented Reality).https://magestic.unej.ac.id/
Young, J. C. (2015). Marketing Communication Menggunakan Augmented Reality pada Mobile Platform. 9, VII(1), 14–19.