PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING PADA MATERI PECAHAN DI KELAS IV SD/MI

  • Muhammad Nasir Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Ria Norfika Yuliandari Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Worksheets, Problem Based Learning, Fractions

Abstract

The development of Problem Based Learning (PBL)-based student worksheets (LKPD) on fractional material is one way to overcome learning problems faced by teachers and students in fractional material learning activities. Therefore, learning media is needed that is able to attract and motivate students in participating in learning activities. The objectives of this study are: Developing PBL-based LKPD on valid and feasible fractional material, Knowing the attractiveness of the LKPD developed. This research uses the Research and Development research method of the Borg and Gall model with six predetermined stages, including; Research and information collection, Planning, Initial product development, Initial trials, Product revisions, and Field trials. The results of this study are: PBL-based LKPD on fractional matter of value. The level of validity and feasibility of LKPD received very valid criteria with a percentage of 91.25%. The level of attractiveness of LKPD getting the assessment criteria is very attractive with a percentage of 95%. Thus LKPD is declared Valid and feasible and attractive for students

References

Andeswari, S., Sholeh, D., & Zakiyah, L. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Matematika Kelas IV Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 50.

Anugeraheni, I. (2017). Analisa Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Proses Belajar Guru-Guru Sekolah Dasar. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4, 209.

Asmaranti, W., & et. al. (2017). Desain Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Pendidikan Karakter. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 640.

Effendi, R., Herpratiwi, H., & Sutiarso, S. (2021). Pengembangan LKPD Matematika Berbasis Problem Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 922.

Hasyim, A. (2016). Metode Penelitian Dan Pengembangan Di Sekolah. Media Akademi.

Munawaroh, N., & Sholikhah, N. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Problem Based Learning Melalui Video Interaktif Berbantuan Google Site Untuk Menstimulasi Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Ecogen, 5(2), 167. https://doi.org/10.24036/jmpe.v5i2.12860

Nareswari, N. L. P. S. R. (2021). Belajar Matematika dengan LKPD Berbasis Kontekstual. Jurnal Mimbar Ilmu, 26(2).

Novia, & et. al. (2021). Pengembangan LKPD Dinamika Rotasi dan Kesetimbangan Benda Tegar Berorientasi Problem Based Learning. Journal of Natural Science and Integration, 4(2), 1.

Nuryati, N., & Darsinah, D. (2021). Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 153–162. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1186

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Diva Press.

Pratiwi, Y., Redjeki, T., & Masykuri, M. (2014). Pelaksanaan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Pada Materi Redoks Kelas X Sma Negeri 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 3(3), 40–48.

Rostika, D., & Junita, H. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Sd Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Model Diskursus Multy Representation (Dmr). EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(1), 35. https://doi.org/10.17509/eh.v9i1.6176

Santosa, B. R. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) IPA Terintegrasi Dengan Al Qur’an Sebagai Materi Pengayaan Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Kelas V MI. UIN Sunan Kalijaga.

Saputri, M. E. E. (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas VI SD Negeri Gunung Pasir Jaya pada Materi Pecahan. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 212. https://doi.org/10.23960/mtk/v9i2.pp211-222

Suarjana, I. M. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Operasi Hitung Pecahan Siswa Sekolah Dasar. International Journal of Elementary Education, 2(2), 144. https://doi.org/10.23887/ijee.v2i2.14417

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Susanti, Y. (2020). Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Berhitung Di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(3), 435–448. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Taufina, & Rahmadani. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Model Problem Based Learning (PBL) Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 940.

Yustianingsih, R., & et. al. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas VIII. Jurnal JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 261.

Zaraturrahmi, Adlim, & Zulkarnaen. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Masalah Pada Pokok Bahasan Cermin Untukmeningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajarsiswa Di Smp Negeri 2 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(1), 178–186.
Published
2022-11-29