PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO ANIMASI BERBASIS GAMBAR SERI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS KARANGAN NARASI SISWA SD

  • Yuwendi Krista Bulu Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Triwahyudianto Triwahyudianto Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Prihatin Sulistyowati Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Development, Animated video media, Writing Ability

Abstract

This study aims to, 1) to determine the feasibility of serial picture-based animated video media in improving the ability to write narrative essays for elementary school students, 2) to find out the practicality of animated video media in improving the ability to write narrative essays for elementary school students, 3) to find out how effective in the use of serial image-based animated videos in improving the ability to write narrative essays of elementary school students. Based on the results of the series-based animation video media research, Bakalan Krajan 2 Elementary School was declared eligible by using a validation questionnaire carried out by media expert validation 93% with the criteria of "Decent" from the language expert validator 93% with the "Very Eligible" category. Assessment by prospective users (teachers) gets a percentage of 84%. Assessment of the results of student responses in limited field trials got a percentage of 93%. Based on the explanation of the results of the research above, animated videos are categorized as "Decent" or "Very good" for use in the field. Animated video media was also declared effective after being tested in writing student narrative essays and through field trials, with a pretest score of 39.2 and a posttest of 97.8 with N-gain ≥ 70.

References

Andriana Johari, d. (2014) Penerapan Media Video Dan Animasi Pada Materi Memvakum Dan Mengisi Refrigeran Terhadap Hasil Belajar. Journal of Mechanical Engineering Education , 10
Denita Agustina. (2016), Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Animasi Untuk Ketrampilan Menulis Karangan Sederhana
Febriyanti, (2019). Variasi Kata Sapaan Berdasarkan Perspektif Gender Dan Keakraban Pada Organisasi Ekstra Kampus Universitas Pendidikan Indonesia
Friendha, Yuanta. (2019) Penerapan Media Video Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Pada Siswa Sekolah Dasar
Hj. Tatik Surtati dan Edi Irawan. (2017). Kiat Sukses Meraih Hibah Penelitian Pengembangan. Yogyakarta : Deepublish
Husni, Padilatul. (2021) Pengaruh Penggunaan Video Animasi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Madrasah Tsanawiyah Negeri 5 Kota Jambi.
IM.Suarsana,G.A.M.(2013).PengembanganE-modulBerorientasiPemecahanMasalahUntuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir KritisMahasiswa
Isnani, dkk (2020). Pengembangan Alat Bantu Latihan Smash Bola Voli
Jalius, N & A (2016) Media dan Sumber Pembelajaran. Kencana
Miftakhurokhim, Rosyita. (2019) Penggunaan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Ketrampilan Menulis Siswa Kelas II Sekolah Dasar Bibis. Program Studi Pendidikan Bahasa Program Pascasarjana Universitas Widya Dharma Klaten.
Muderawan, I. W. (2011). “Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasidan Aplikasinya dalam Pembelajaran”. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Optimalisasi Pemanfaatan Aplikasi TIdalam Dunia Pendidikan. Jurusan Pendidikan Teknik Informasika. Singaraja.
Qonitan Silmi, M. U. N.I.D.A., (2018) Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Sparkol videoscribe tentang persiapan kemerdekaan RI SD Kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(4)
Rahmayanti, Laily. (2018) Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Se-Gugus Sukodo Sidoarjo. JPGSD 06(4): 429-439
Sudjana jeung Rivai. 2011. Media Pengajaran. Bandung : Sinar Baru Algensind Offset
Suryani, N., Setiawan, & Putria, A. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Tiara, M. (2021) Pengembagan Media Pembelajaran Video Animasi Animaker Pada Pembelajaran Daring Materi Bangun Datar Kelas IV SD
Ulandari Tri. (2014). Pengaruh Pekerjaan dan Pendidikan
Widyawardani.(2021) Pengaruh Profitabilitas modal dan nilai
Wirasasmita, R.H., dan Putra,Y. K. (2015) Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial Interaktif Menggunakan Aplikasi Camtasia Studio dan Macromedia Flash, Education, 1(2): 262-279.
Wuryanti,dkk (2016) Pengembangan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Karakter Kerja Keras Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter
Zanaefis. (2012) Konsep Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD.
Published
2022-11-19