Pengembangan E-Modul Berbasis 3N Materi Organ Gerak Pada Hewan Kelas V SD Negeri 6 Kalipare

  • Hanny Vivid Saidatulloh Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Cicilia Ika Rahayu Nita Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Farida Nur Kumala Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Development, E-Modul, 3N

Abstract

This research is motivated by the need for learning media in the form of 3N-Based E-Module. This study aims to determine the feasibility, practicality, and effectiveness of 3N-based e-modules at SD Negeri 6 Kalipare. The research model uses the ADDIE development model. The analysis technique uses quantitative and qualitative data. The results of the 3N-based E-Modul research were declared feasible by being carried out by media expert validators, material expert validators, linguist validators with very feasible criteria. The practical aspect with an average percentage of teacher response questionnaires is 90.87% and student questionnaire responses of 90.75% very practical criteria and effectiveness aspects with an average score obtained by students reaching a value of 92.25 very effective criteria. Based on these results, 3N-based e-modules can be used in learning because they have met the criteria of being very feasible, very practical, and very effective.

References

Afifah, R. N. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Ilmu Pengetahuan Alam Berbasis Metode Percobaan. Science Activities, 12(2), 2086 – 2096. http://repository.upy.ac.id/227/
Amalia, I. F., Mashluhah, M. I., & Fernandez, M. F. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran 3N (Niteni, Nirokke, Nambahi) terhadap Keterampilan Menulis Puisi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs : Transformasi Pendidikan Abad 21, 304–309.
Andriani, S. (2019). Pengembangan E-modul Matematika Berbasis Open Ended pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Valiabel Kelas VIII A . Pendahuluan Perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi yang semakin pesat dewasa ini mengakibatkan suatu perubahan di berbagai bidang , ta. 10(1), 1–12.
Arsal, M., Danial, M., & Hala, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Materi Sistem Peredaran Darah Pada Kelas XI MIPA SMAN 6 BARRU. Prosiding Seminar Nasional Biologi VI, 434–442. https://ojs.unm.ac.id/semnasbio/article/view/10594/6211
Atmaji, R. D., & Maryani, I. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Literasi Sains. Fundamental Pendidikan Dasar, 1(1), 28–34.
Buchori, A., & Rahmawati, N. D. (2017). Pengembangan E-Modul Geometri Dengan Pendekatan Matematika Realistik Di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(1), 23–29. https://doi.org/10.17977/um009v26i12017p023
Dwi Lestari, H., & Putu Parmiti, D. P. P. (2020). Pengembangan E-Modul Ipa Bermuatan Tes Online Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Journal of Education Technology, 4(1), 73. https://doi.org/10.23887/jet.v4i1.24095
Fauziyyah, F. N. (n.d.). Pengembangan Multimedia Interaktif Ceria Pada Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Unsur Dan Sifat Bangun. 311–324.
Feriyanti, N. (2019). Pengembangan E-Modul Matematika Untuk Siswa SD ( The Development of E-Modul Mathematics For Primary Students ). Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 1–12.
Fujiawati, F. S. (2016). Pemahaman Konsep Kurikulum dan Pembelajaran dengan Peta Konsep Bagi Mahasiswa Pendidikan Seni. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 1(1), 16–28.
Hadi, H., & Agustina, S. (2016). Pengembangan Buku Ajar Geografi Desa-Kota Menggunakan Model Addie. Jurnal Educatio, 11(1), 90–105.
Hidayati, Y. M., & Septiani, T. (2015). Studi kesiapan guru melaksanakan kurikulum 2013 dalam pembelajaran berbasis tematik integratif di sekolah dasar se kecamatan colomadu tahun ajaran 2014/2015. Profesi Pndidikan Dasar, 2, 49–58.
Hidayatullah, M. S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flip Book Maker Pada Mata Pelajaran Elektronika Dasar Di SMK Negeri 1 Sampang. Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 83–88. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-teknik-elektro/article/view/13674
Ika, C., Nita, R., F, T. S., & Sayuti, S. A. (2017). Niteni , Niroake , Nambahi ( 3N ) Konsep dalam Pembelajaran Tari di Sekolah Dasar. 8(5), 6–8.
Irwanti, E. (2019). 済無No Title No Title. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Kumalasani, M. P. (2018). Kepraktisan Penggunaan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SD. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 1–11. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1a.2345
Kurniaman, O., & Noviana, E. (2017). Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Keterampilan, Sikap, Dan Pengetahuan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 389. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v6i2.4520
Kustijono, R., & Watin, E. (2017). Efektivitas Penggunaan E-book dengan Flip PDF Professional untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains. Seminar Nasinal Fisika (SNF) FMIPA UNESA, 1(1), 124–129. https://fisika.fmipa.unesa.ac.id/proceedings/index.php/snf/article/view/25
Nisa, A. F., Prasetyo, Z. K., & Istiningsih, I. (2019). Tri N (Niteni, Niroake, Nambahake) Dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. El Midad, 11(2), 101–116. https://doi.org/10.20414/elmidad.v11i2.1897
Nita, C. I. R. e. al. (2017). Learning of Dance in Elementary School. Mediterrannean Journal of Socila Sciences, 8(5), 6–8.
Nita, C. I. R., Jazuli, M., Totok, S. F., & Sayuti, S. A. (2018). Niteni, Niroake, Nambahi (3N) Concept in the Learning of Dance in Elementary School. Mediterranean Journal of Social Sciences, 8(5–1), 137–142. https://doi.org/10.2478/mjss-2018-0106
Nurdyansyah, & Mutala’liah, N. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alambagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Program Studi Pendidikan Guru Madrasa Ibtida’iyah Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 41(20), 1–15.
Nurhalimah, S. R., Suhartono, S., & Cahyana, U. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android pada Materi Sifat Koligatif Larutan. JRPK: Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 7(2), 160–167. https://doi.org/10.21009/jrpk.072.10
Portanata, L., Lisa, Y., & Awang, I. S. (2017). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 3(1), 337–348.
Puspasari, R. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 137. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.702
Putra, A. K. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Ipa Bagi Development of Interactive Learning Multimedia Sains for Third Students. VI, 268–281.
Rukoyatun. (2018). Sumber Belajar Dasar Desain Grafis Kelas X Smk Negeri 9 Surakarta. Jurnal Universitas Muhammadiah Jakarta, 1, 1–12.
Sahida, D. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Problem Based Learning Berbantuan Komik untuk Meningkatkan Creative Thinking Skill Peserta Didik pada Materi Gerak Lurus. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 2(1), 9. https://doi.org/10.24036/jep/vol2-iss1/145
Sayekti, I. C. (2019). Analisis Hakikat Ipa Pada Buku Siswa Kelas Iv Sub Tema I Tema 3 Kurikulum 2013. Profesi Pendidikan Dasar, 1(2), 129–144. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i2.9256
Setiawan, A., & Basyari, I. W. (2017). Desain Bahan Ajar Yang Berorientasi Pada Model Pembelajaran Student Team Achievement Division Untuk Capaian Pembelajaran Pada Ranah Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII SMP Negeri 1 Plered Kabupaten Cirebon. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(1), 17. https://doi.org/10.33603/ejpe.v5i1.431
Sukawirya, G. B., Arthana, I. K. R., & Sugihartini, N. (2017). Berbasis Project Based Learning Di Smk Negeri 2 Tabanan. KARMAPATI Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendiidkan Teknik Informatika, 6, 203–213.
Syofyan, H. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Melalui Metode Resitasi Di Sd Al Azhar Syifa Budi Jakarta Selatan. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 134. https://doi.org/10.21009/jpd.061.12
TANIA, L. (2017). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Sebagai Pendukung Pembelajaran Kurikulum 2013 Pada Materi Ayat Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa Siswa Kelas X Akuntansi Smk Negeri 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 5(2), 1–9.
Ula, I. R., & Fadila, A. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Learning Content Development System Pokok Bahasan Pola Bilangan SMP. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 201. https://doi.org/10.24042/djm.v1i2.2563
Utari, U., Degeng, I. N. S., & Akbar, S. (2016). Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), 39–44. https://doi.org/10.17977/um022v1i12016p039
Wardathi, A. N., & Pradipta, A. W. (2019). Kelayakan Aspek Materi , Bahasa dan Media Pada Pengembangan Buku Ajar Statistika Untuk Pendidikan Olahraga Di IKIP Budi Utomo Malang. Volume 6(1), 61–67.
Widiana, I. W. (2016). Pengembangan Asesmen Proyek Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 147. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8154
Wijayanti, A. (2018). the Implementation of Simulation Lecture Based on the Principle of Niteni, Nirokke, Nambahi (Observe, Imitate, Innovate) To Improve the Discussion Skills of Future Middle School Teacher. Unnes Science Education Journal, 7(3), 272–280.
Wulansari, E. W., Kantun, S., & Suharso, P. (2018). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Ekonomi Materi Pasar Modal Untuk Siswa Kelas Xi Ips Man 1 Jember Tahun Ajaran 2016/2017. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(1), 1. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i1.6463
Yuliana, R. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan pendekatan PMRI pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung untuk SMP Kelas IX. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 60–67.
Published
2021-11-17