Pengembangan Media Game Choose Fruits Pada Materi Faktor Persekutuan Terbesar dan Kelipatan Persekutuan Terkecil Siswa Kelas IV SD

  • Iranur Atika Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Nyamik Rahayu Sesanti Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • I Ketut Suastika Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Game Choose Fruits, Largest Federal Factor and Smallest Multiple of Alliance

Abstract

The lack of learning media mathematics materials The Largest Federal Factor (FPB) and the Smallest Multiples of Alliances (KPK) resulted in learning does not attract the attention of students so as to influence the results of learning. The purpose of the research is to find out the process of developing Choose Fruit game media in FPB and KPK materials of grade 4 elementary students. This study uses the ADDIE model. The research subject of grade IV students at SDN 1 Benjor, Tumpang Subdistrict, Malang. Learning media that will be tested through the validation stage first by media experts, materials, languages, and prospective users (teachers), then tested to grade IV students. Data analysis techniques using qualitative and quantitative. The results showed that choose fruits game media was declared valid by experts with an average score of 90.6%. The use of game media received a positive response from teachers and students, which showed an average figure of 89%. By using the media, students' understanding increased with an average score of 83.8. So that the media game choose fruits declared practical and effective in learning Mathematics.

References

Robby Wijaya Khoerniawan, . I. Made Putrama, S. T. .. M. Tec., and . Dr. Ketut Agustini, S. Si. M. Si. 2018. “Game Edukasi Penjelajah Berbasis Virtual Reality.” Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI) 7(1):20.
Abdul Karim, Dini Savitri, and Hasbullah. 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Di Kelas 4 Sekolah Dasar.” Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika 1(2):63–75.
Aini, Baiq Olatul, Khaerunnisa Cantika Ayu, and Siswati Siswati. 2019. “Pengembangan Game Puzzle Sebagai Edugame Berbasis Android Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematika Siswa SD.” JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika 3(1):74.
Ansari, Kenny Dzulfikor, Design Of, Application Of, Game Education, Introduction Of, Kenny Dzulfikor Ansari, Rika Rosnelly, Jurusan Teknik, Informatika Universitas, Potensi Utama, Dosen Jurusan, Teknik Informatika, Universitas Potensi, Universitas Potensi Utama, and Media Pembelajaran. 2020. “Perancangan Aplikasi Game Edukasi Pengenalan Jenis Buah – Buahan Berbasis Multimedia.” 915–26.
AYUN, N., and I. RAHMAWATI. 2018. “Pengembangan Media Interaktif Si Pontar Berbasis Aplikasi Android Materi Kpk Dan Fpb Mata Pelajaran Matematika Kelas Iv Sekolah Dasar.” Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar 6(2):254773.
Dian Anggraeni, Retno, and Rudy Kustijono. 2013. “Pengembangan Media Animasi Fisika Pada Materi Cahaya Dengan Aplikasi Flash Berbasis Android.” Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA) 3(1):11.
Diantari, NKID. 2020. “Pengaruh Model Pembelajaran Master Berbantuan Media Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Sd.” 1(3):282–90.
Erri Wahyu Puspitarini, Dian Wahyu Putra, A. Prasita Nugroho,. 2016. “Game Edukasi Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini.” J I M P - Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan 1(1):46–58.
Evi, Soviawati. 2011. “Pendekatan Matematika Realistik (PMR) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Siswa Di Tingkat Sekolah Dasar.” Jurnal Penelitian Pendidikan Edisi Khus(2):154–63.
Fakhrurrazi, Fakhrurrazi. 2018. “Hakikat Pembelajaran Yang Efektif.” At-Tafkir 11(1):85.
Hadi, Hasrul, and Sri Agustina. 2016. “PENGEMBANGAN BUKU AJAR GEOGRAFI DESA-KOTA MENGGUNAKAN MODEL ADDIE.” 11(1):90–105.
Husein Hamdan. 2017. “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Untuk Siswa SD/MI.” 3(1):5–9.
Idham Sumirat, Trimurtini, Wayuningsih. 2017. “Pengaruh Praktik Jarimatika Terhadap Keterampilan Berhitung Perkalian Pada Siswa Kelas Ii Sd.” Jurnal Kreatif : Jurnal Kependidikan Dasar 7(1).
Komariah, Siti, Huri Suhendri, and Arif Rahman Hakim. 2018. “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Siswa SMP Berbasis Android.” JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika) 4(1):43.
Maskur, Ruhban, Dwi Permatasari, and Rosida M. Rakhmawati. 2020. “Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Rhythm Reading Vocal Pada Materi Konsep Pecahan Kelas VII SMP.” Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif 11(1):78–87.
Mohamad. 2012. “Pembelajaran Tematik PEMBELAJARAN TEMATIK Mohamad Muklis STAIN Samarinda.” Fenomena IV(20):63–76.
Purwasih, Ratni. 2015. “Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis Dan Self Confidence Siswa MTs Di Kota Cimahi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing.” Jurnal Ilmiah STKIP Siliwangi Bandung 9(1):16–25.
Puspasari, Ratih. 2019. “Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf Dengan Model Addie.” Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang 3(1):137.
Ramli, Muhammad. 2012. Media Dan Teknologi Pembelajaran. Antasari P. Banjarmasin.
Ula, Iin Rahmatul, and Abi Fadila. 2018. “Pengembangan E-Modul Berbasis Learning Content Development System Pokok Bahasan Pola Bilangan SMP.” Desimal: Jurnal Matematika 1(2):201.
Published
2021-11-17