Pengembangan Media Interaktif Berbasis Android Pada Aplikasi I-Spring Untuk Siswa Sekolah Dasar

  • Erlin Novita Cahyawati Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Arnelia Dwi Yasa Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Romadhon Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Interactive Media, Android Base, I-spring Application

Abstract

The limitations of supporting media and the neglect of media use resulted in learning that was not in accordance with the needs of students. Currently the development of technology is increasingly affecting human behavior, starting from how to interact, communicate and how to teach in schools using technology assistance. The purpose of this study is to develop android-based interactive media on the I-spring application, to describe the android-based application to the I-spring application, to describe the practicality of android-based interactive media to the I-spring application. The method used to modify the ADDIE model consists of four stages: analysis, design, development and implementation. Assessment by media experts get a percentage of 91%.%. Assessment from experts get a percentage of 85%. Assessment from experts get a percentage of 94%. The teacher's practicality assessment gets a percentage of 99%. Student responses in the limited field trial got a percentage of 98%. The results showed that interactive media was feasible and very well used during the learning process.

References

Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2010). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.100
Darmawan, D. (2015). Komunikasi Pendidikan Perspektif Bio-komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Eva, R., & Siagian, F. (2012). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa. 2(20), 122–131.
Feriyanti, N. (2019). Pengembangan E-Modul Matematika Untuk Siswa SD ( The Development of E-Modul Mathematics For Primary Students ). Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 1–12.
Hadi, H., & Agustina, S. (2016). Pengembangan Buku Ajar Geografi Desa-Kota Menggunakan Model Addie. Jurnal Educatio, 11(1), 90–105.
Hernawati, K. (2010). Modul Pelatihan Ispring Presenter. Teknologi Pendidikan, 05(01), 18. http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/pengabdian/kuswari-hernawati-ssi-mkom/modul-ispring-presenter.pdf
Maulani Putri, W. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Augmented Reality pada Pokok Bahasan Alat Optik. Jurnal Ilmu Pendidikan. (http:/www.researchgate.net)
Portanata, L., Lisa, Y., & Awang, I. S. (2017). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 3(1), 337–348.
Pratama, N. A., Hermawan, C., Kom, S., Darwan, U., Sampit, A., Universitas, D., Ali, D., Informasi, J. S., Komputer, F. I., Darwan, U., & Sampit, A. (2020). Aplikasi Pembelajaran Tes Potensi Akademik Berbasis Android komputer yang dibuat untuk menolong manusia Dalvik Virtual Machine ( DVM ) adalah Android SDK adalah tools API ( Application Examination ) yang sudah menjadi standar Pengertian Android Android ad. 1–6.
Premana, M. Y., Suharsono, N., & Tegeh, M. (2013). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Masalah pada Mata Pelajaran Produksi Gambar 2D untuk Bidang Keahlian Multimedia di Sekolah Menengah Kejuruan. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Teknologi Pembelajaran, 3, 5.
Prihatin Sulistyowati, P. S., & Arnelia Dwi Yasa, A. D. Y. (2017). Pengembagan Pembelajaran IPS SD.
Puspasari, R. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 137. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.702
Ramansyah, W. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash CS3 pada Kelas 1 SDN Bancaran 3 Bangkalan. Ilmu Pendidikan. (http:/download.portugalgaruda.org
Rusman, D. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Syaiful, S. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alpabeta.
Syofyan, H. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Melalui Metode Resitasi Di Sd Al Azhar Syifa Budi Jakarta Selatan. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 134. https://doi.org/10.21009/jpd.061.12
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Ula, I. R., & Fadila, A. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Learning Content Development System Pokok Bahasan Pola Bilangan SMP. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 201. https://doi.org/10.24042/djm.v1i2.2563
Widiana, I. W. (2016). Pengembangan Asesmen Proyek Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 147. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8154
Yasa, A. D., Suastika,K. K., & Zubaidah, R. S. A. N (2020). Pengembangan E-Evaluation Berbasis Aplikasi Hot Potatoes Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. 4(1), 26–32.
Yoga Primanata, B. S. B. (2012). Pengembangan Media Komputer Pembelajaran “ Pokok Bahasan Penggolongan Hewan Berdasarkan Jenis Makanannya ” Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SDN Meri 1 Mojokerto. Pendidikan, T., Pendidikan, F. I., & Surabaya, U. N.1–14.
Yulia Rahma, D. (2017). Pengembnagan Media Interaktif Berbasis I-Spring Untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Loloan timur Jembrana Bali. Skripsi. (online). (http://ethese.uin.malang.ac.id/6155/1/12140110)
Published
2021-11-17