Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah dalam Kemampuan Berbahasa Anak pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus di SD Anak Saleh pada Kelas V SD)
Abstract
This study aims to determine the implementation of the School Literacy Movement program in language skills during the Covid-19 pandemic at Anak Saleh Elementary School in class V SD. This research includes qualitative research and uses a case study approach.techniques Data collection in obtaining data, (1) observation, (2) Interview, (3) Documentation. Checking the validity of the findings from this study are (1) Triangulation of sources, (2) Persistent, (3) Peer checking. The results of this study indicate that literacy before the pandemic contained the KALI, KANCIL, Green Force, Si Clown, and Narrative Tree programs. Programs during the pandemic Covid-19 were Storytelling, Prophet's Birthday Week, Literacy Competition, and Kitabah. Supporting factors include: (1)facilities and infrastructuresupporting, (2) programs literacy support GLS, (3) educators have enthusiasm in improving competence. The inhibiting factors are (1) students' interest in reading and literacy, (2) the presence of gadgets.
References
Ahmadi, R. (2016). Metodelogi Penelitian KualitatiMetodelogi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz. Media.
Almana, E, S. Santa., Anwar,W, S. (2019). Pengaruh Kegemaran Membaca terhadap Keterampilan Menulis Narasi. Jurnal Riset Pedagogik, 3.
Ati, A.P., & Widiyarto, S. (2018). Peran Literasi Bahasa dalam Meningkatkan Minat Baca dan Menulis pada Siswa SMP Kota Bekasi. Jurnal Basastra, 9(1), 105–113.
Chyintia, S. . & P. (2019). Studi Kasus Impelementasi Gerakan Literasi (Gls) Sekolah Di Sekolah Dasar Negeri.
Damayanti, E., Ahmad, A., & Bara, A. (2020). Dampak Negatif Penggunaan Gadget Berdasarkan Aspek Perkembangan Anak Di Sorowako. Martabat J. Peremp. Dan Anak, 4(1), 1–22.
Djamal, M. (2015). Paradigma Penelitian Kualitatif. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
Ekowati, D. . (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. Elementary School Education Journal, 3(1).
Hastuti, S., Lestari,B, A. (2018). Gerakan LIterasi Sekolah: Implementasi Tahap Pembiasaan dan Pengembangan Literasi di SD Sukorejo Kediri, 1.
Herliandry, L., D., Nurhasanah., Suban, M., S., Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22.
Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Penguatan Peran Lembaga Paud Untuk The Programme For International Student Assesment, 6(2), 63–70.
Kemdikbud. (2003). Permendikbud No.65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.
Kemendikbud. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar.
Khoiriyah, N. (2018). Menguatkan Keterampilan Menulis Cerita Siswa Kelas 4 Sd Anak Saleh Malang Menguatkan Keterampilan Menulis Cerita Siswa Kelas 4 Sd Anak Saleh Malang.
Khotimah, K., Akbar, S., & Sa, C. (2018). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah, 1488–1498.
Kurniawan, A. . (2019). Problematika Guru Dalam Melaksanakan Program Literasi Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, III(2).
Lestariningrum, A. & I. (2014). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Media Panggung Boneka Tangan, 12–18.
Magdalena, M. (2018). Melatih Kepercayaan Diri Siswa dalam Menyatakan Tanggapan dan Saran Sederhana Melalui Penguatan Pujian pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal KIBASP, 1(2).
Moleong, L. J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi.
Mualimah, E. . (2018). Pengaruh Kebiasaan Membaca Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN Kubanglaban. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 43–54.
Nasution. (2003). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsito.
Nursalin, A.I Budiningsih, T, E. (2014). Hubungan Motivasi Berprestasi dengan Minat Membaca pada Anak. Jurnal Pendidikan Psikologi, 3(1).
Rahayu, I. (2013). Peningkatan Keterampilan Menyimak Cerita Menggunakan Media Audio Visual Kelas V SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1).
Rukminingsih. (2020). Metode Penelitian Pendidikan ( Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Tindakan Kelas.
Saadati,B.A & Sadli, M. (2019). Analisis Pengembangan Budaya Literasi dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa di Sekolah Dasar.
Salwiah & Asmuddin. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Anak Melalui Bermain Peran Pada Anak Taman Kanak-Kanak Nurikhsan Bone-Bone Kota Baubau, 25(4), 70–83.
Setiawan, A., Astuti, I. F., & Kridalaksana, A. H. (2015). Klasifikasi Dan Pencarian Buku Referensi Akademik Menggunakan Metode Naïve Bayes Classifier ( Nbc ) ( Studi Kasus : Perpustakaan Daerah Provinsi Kalimantan Timur ), 10(1).
Sidabutar, M. (2020). Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di SD Muhammadiyah Sokonandi. Jurnal EPISTEMA, 1(1), 1–12.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Susilo, J. (2017). Peran Guru Pembelajar sebagai Pegiat Gerakan Literasi Sekolah: Tantangan dan Solusi, 1–11.
Susilowati,. Sulhan, M. (2018). Pelaksanaan Gerakan Literasi di Sekolah (GLS) di Tingkat Sekolah Dasar. Visipena, 9(2), 261–273.
Tahmidaten, Lilik & Krismanto, W. (2020). Permasalahan budaya membaca di Indonesia (Studi pustaka tentang problematika & solusinya), 22–23.
Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015, 2018–2019.
Wulandari, I. . (2020). Peran Guru Terhadap Mengoptimalkan Unit Kesehatan Sekolah Untuk Melakukan Pencegahan Covid-19, 2(1), 71–76.
Wulansari, B. . (2017). Model Pembelajaran Berbasis Alam sebagai Alternatif Pengembangan Karakter Peduli Lingkungan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 95–105.
Yona, S. (2006). Metodologi Penyusunan Studi Kasus. Jurnal Keperawatan Indonesia, 10(2).