Program Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Berbahasa Siswa Kelas IV SDN Model Kota Malang Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Fenomenologi)

  • Dinda Anggraini Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Dwi Agus Setiawan Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Cicilia Ika Rahayu Nita Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Education, School Literacy Program, Language Competence

Abstract

Education is one of the most important factors in gaining knowledge and the balance of life in society and the state. This study aims to describe the school literacy program and language competence of fourth grade students at SDN Model Malang City. Language competence can run better with supports such as literacy programs in schools. This qualitative research uses research instruments in the form of interview sheets, observations and documentation sheets. The data analysis technique in this study is an interactive analysis model, namely data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The validity of the findings using triangulation of sources and methods. The results of the study indicate that the existence of a school literacy program can improve students' language competence. Language competence which includes four language skills is owned by all fourth grade students. The skills that are difficult for students to have are speaking skills, in this case students find it difficult to convey the results of their literacy. However, the teacher uses a good strategy so that all students master all language skills.

References

Faizah, D. U., Sufyadi, S., Anggraini, L., Waluyo, Dewayani, S., Muldian, W., & Roosaria, D. R. (2016). Panduan gerakan literasi sekolah di sekolah dasar. In Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. http://repositori.perpustakaan.kemdikbud.go.id/40/1/Panduan-Gerakan-Literasi-Sekolah-di-SD.pdf
Ismilasari, Y., & Hendratno. (2013). Penggunaan Media Diorama Untuk Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Sekolah Dasar. Jpgsd, 01(02), 1–10.
Junanto, T., & Afriani, R. (2016). Implementasi Digital-Age Literacy Dalam Pendidikan Abad 21 Di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains, 2016–2113. https://media.neliti.com/media/publications/173402-ID-none.pdf
Lutfi, Sumardi, A., Farihen, & Ilmia, G. (2020). Pendampingan Kegiatan Membaca untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ.
Muhibbin, S. (2013). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru.
Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi Oleh: Nurkholis Doktor Ilmu Pendidikan, Alumnus Universitas Negeri Jakarta Dosen Luar Biasa Jurusan Tarbiyah STAIN Purwokerto. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44. http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/download/530/473/
Rahim, F. J. B. A. (2019). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Bumi Aksara.
Sugiono. (2017). Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa di SD Islam Terpadu Muhammadiyah An-Najah Jatinom Klaten. Jurnal Hanata Widya, 60.
Sumiati, E. T. I. (2020). Manfaat Literasi Digital Bagi Masyarakat Dan Sektor Pendidikan Pada Saat Pandemi Covid-19. 3(2), 65–80.
Sutopo, H. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sebelas Maret University Press.
Sutrisno. (2016). Berbagai Pendekatan dalam Pendidikan Nilai dan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran;, 5, 26–37. https://doi.org/10.24269/dpp.v4i1.56
Titik, S., Ika, H., & Wulandari, S. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(2), 116–123. http://journal2.um.ac.id/index.php/sd/article/view/3050
Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. December 2019, 10–12. https://doi.org/10.31219/osf.io/pcjvx
Published
2021-11-17