Pengembangan Modul Berbasis Digital Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

  • Rini Alfiani Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Denna Delawanti Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Siti Halimatus Sakdiyah Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Character Values, Digital Based Module, Module

Abstract

Digital-based modules are learning media designed in online form. Lack of support for print modules, digital modules help online learning. The purpose of the study was to determine the feasibility, effectiveness, and practicality of digital-based modules in instilling character values. Theme 3 Sub-theme 1 Learning 3 Class IV in Elementary Schools. This development research uses the ADDIE model which consists of 5 stages, namely: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Data collection instruments used tests and questionnaires. The results of the feasibility of digital-based modules in instilling character values ​​by validation experts obtained the results of linguists 94.12%, material experts 94.64%, design experts 88.16%. The practicality assessment was obtained by 97.1% by 93.4% students with a very good category. Student test results reached an average of 89.4618 so that the digital-based module can be said to be effective.

References

Anggela, M., Masril, & Darvina, Y. (2013). Pengembangan Buku Ajar Bermuatan Nilai-Nilai Karakter pada Materi Usaha dan Momentum untuk Pembelajaran Fisika Siswa Kelas XI SMA. Pillar of Physics Education, 1(1), 63–70. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pfis/article/view/492/281
Arifin, Z. (2016). Evaluasi Pembelajaran(Prinsip, Teknik, dan Prosedur). Jakarta: Rosda Karya.
Jayul, A., & Irwanto, E. (2020). Model Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Kegiatan Belajar Pendidikan Jasmani di Tengah Pandemi Covid-19 Achmad. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 190–199.
Kamizal, I. (2015). Analisis Pengaruh Kualitas Bahan Ajar Dan Kualitas Metode Pengajaran Yang Digunakan Trainer Pada Pelatihan Anzen Leader Terhadap Peningkatan Kinerja Anzen Leader (Studi Kasus Pt Toyota Motor Manufacturing Indonesia). In Jurnal Ilmiah Universitas Bakrie.
Keifer, G., & Effenberger, F. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Media Youtube Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sma It Kota Bengkulu. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.
Kurniawan. (2013). Pengaruh kompetensi pedagogik, dan kompetensi professional Guru. Universitas Pendidikan Indonesia. Pustaka Belajar.
Ramdhani, S., Yuliastri, N. A., Sari, S. D., & Hasriah, S. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Karakter melalui Kegiatan Storytelling dengan Menggunakan Cerita Rakyat Sasak pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 153. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.108
Riwanti, R., & Hidyati, A. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Berbasis Pendidikan Karakter Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 572–581. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i2.41
Setiawan, A. (2014). Prinsip Pendidikan Karakter Dalam Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 14(1), 1–12.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.
Sumiati, A., Widyastuti, U., & Sariwulan, T. (2017). Workshop Pengembangan Bahan Ajar Modul Berdasarkan Pendekatan Scientific Pada Kurikulum 2013 Sebagai Sumber Pembelajaran Guru SMK Di Kabupaten Bekasi. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1), 86–95. https://doi.org/10.21009/jpmm.001.1.07
Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2015). Pengembangan Buku Ajar Model Penelitian Pengembangan dengan Model ADDIE. Seminar Nasional Riset Inovatif IV, 208–216.
Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan Dengan Addie Model. Jurnal Ika, 11(1), 16.
Trise, A. (2013). Pemanfaatan Visualisasi Video Percobaan Gravity Current Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Pada Materi Tekanan Hidrostatis. Inovasi Pendidikan Fisika, 2(2), 97–102.
Triwahyudianto, Denna Delawanti Chrisyarani, I. W. (2020). Pengembangan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Wirausaha di SDN 2 Ardirejo Kepanjen. 53(9), 1689–1699.
Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban.
Yulianti & Tutianingsih N. (2020). Pengembangan Modul Tematik Berbasis 4c Melalui Pendekatan Contextual Teaching And Learning Kelas 3 Subtema 3. Orphanet Journal of Rare Diseases, 21(1), 1–9.
Zaman, B. (2019). Urgensi Pendidikan Karakter Yang Sesuai Dengan Falsafah Bangsa Indonesia. Jurnal Kajian Pendidikan Islam Dan Studi Islam, 2(1), 16–31.
Zulfiati, N. J. & A. E. C. (2020). Pengembangan Media Seven In One Ditinjau Dari Uji Kelayakan Dan Uji Kepraktisan Di Kelas V Mi/Sd Di Banda Aceh. ISSN 2502-3632 (Online) ISSN 2356-0304 (Paper) Jurnal Online Internasional & Nasional Vol. 7 No.1, Januari – Juni 2019 Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta, 53(9), 1689–1699. www.journal.uta45jakarta.ac.id
Published
2021-11-17