Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Materi Budaya Pada Pelajaran IPS Kelas IV
Abstract
This study aims to determine the feasibility, practicality, and effectiveness of the development of interactive learning media based on android-based cultural materials in social studies class IV lessons. The research method uses the ADDIE (Analysis, Development, Design, Implementation, and Evaluation) model. The research subjects were fourth grade students at SDN Lumbangrejo 2, Pasuruan Regency. Data collection instruments used in the form of questionnaires and tests. The questionnaire consists of a validation questionnaire of experts, practitioners (teachers and students). The test is given after students use the media. Data analysis techniques using qualitative and quantitative. Android-Based Interactive Learning Media Material Culture theme 7, the beauty of my country's diversity based on the results of media validation obtained a score of 95.8%, the results of material validation obtained a score of 89.5%, the results of language validation obtained a score of 85.7%. The results of practicality by Class IV teachers are 96.8%, practical results by Class IV students are 94%. The results of the average effectiveness obtained a score of 80. Based on the results of the data obtained, interactive learning media based on Android was declared feasible, practical, and effective to use.
References
Ekojono, E., Arif, S. N., & Putra, D. K. (2018). Rancang Bangun Game Monopoli Edukasi Dengan. Rancang Bangun Game Monopoli Edukasi Dengan Latar Belakang Pengetahuan Adat Istiadat Di Indonesia.
Fanny, A. M., & Suardiman, S. P. (2013). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips) Sekolah Dasar Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 1(1), 1. https://doi.org/10.21831/jpe.v1i1.2311
García, B., Welford, J., & Smith, B. (2016). Using a smartphone app in qualitative research: the good, the bad and the ugly. Qualitative Research. https://doi.org/10.1177/1468794115593335
Hendrayani, L. M. (2013). Keefektifan Model Pembelajaran Group Investigation terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada materi Globalisasi di Sekolah Dasar NegeriKagangsa Kulon 01 Brebes.
Hendriawan Ardiansyah, M., & Muhammad Maulana, G. (2018). Pengembangan Jimath Sebagai Multimedia Pembelajaran Matematika Berbasis Android. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 6.
Herjianto, B. (2012). Pengembangan Cd Interaktif Pembelajaran Ips Materi Bencana Alam. JESS (Journal of Educational Social Studies), 1(1). https://doi.org/10.15294/jess.v1i1.73
Ifrianti, S., & Emilia, Y. (2016). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Media Pembelajaran Ips Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Iii Min 10 Bandar Lampung. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3, 1–2.
Khairani, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Dalam Bentuk Macromedia Flash Materi Tabung Untuk Smp Kelas Ix. Jurnal Iptek Terapan, 10(2), 95–102. https://doi.org/10.22216/jit.2016.v10i2.422
Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–35.
Muchtar, S. (2006). Pengembangan Kemampuan Berpikir dan Nilai dalam Pendidikan IPS. Disertasi. PPS IKIP BANDUNG.
Oemar, H. (2003). Proses Belajar mengajar. Bumi Aksara.
Rusman, Kurniawan, D., & Riyana, C. (2011). Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi : Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Pers. PT Raja Grafindo Persada.
Safaat H, N. (2012). Pemrograman Aplikasi Mobile Smarthphone dan Tabelet PC berbasis android. Informatika Bandung.
Sari, A. C., Fadillah, A. M., Jonathan, J., & Prabowo, M. R. D. (2019). Interactive gamification learning media application for blind children using android smartphone in Indonesia. Procedia Computer Science, 157, 589–595. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.018
Siska, Y. (2019). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Ips SD Kelas V DI Bandarlampung. Kemampuan Koneksi Matematis (Tinjauan Terhadap Pendekatan Pembelajaran Savi), 53(9), 1689–1699.
Sudarma, I. K. (2014). e-Jurnal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Pengembangan Multimedia Pembelajaran Iinteraktif Dengan Menggunakan Model Degeng Pada Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha e-Jurnal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha. 3.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methode). Alfabeta.
Sutono, A. B., & Sumaryati. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Pada Tema 7 Sub Tema 2 Untuk Siswa Kelas V SD. 1–6.
Yermiandhoko, Y. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality Berbasis Android Materi Keragaman Rumah Adat Kelas Iv Sekolah Dasar. Ejournal.Unesa.Ac.Id. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/35950