Pengembangan Media Pembelajaran Dongeng Bergambar Untuk Keterampilan Berbahasa Reseptif Berbasis Articulate Storyline Pada Kelas IV SD

  • Inge Nindi Ranasiwi Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Mujiono Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Arief Rahman Hakim Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Learning Media, fairy tales, receptive language, Articulate Storyline

Abstract

Language skills are basic skills that aim to make students able to communicate well. Efforts to improve language skills in elementary schools are incorporated in Indonesian language learning materials. The provision of learning media that is adapted to the conditions and learning situations of students can support the improvement of language skills, especially receptive language skills. This study aims to develop learning media based on Articulate Storyline in fairy tales and to find out strategies, feasibility, practicality, and effectiveness in learning in the fourth grade of elementary school. This research is a research development or Research and Development (R&D). Data was collected by giving validation questionnaires, practicality questionnaires for students and teachers, and giving pretest and posttest to 20 students. Based on the results of research on the development of illustrated fairy tale learning media for receptive language skills based on Articulate Storyline, the category "Very Eligible" from the learning media feasibility test, the "Very Practical" category for the practicality test of learning media, and the "Effective Enough" category for the learning media effectiveness test.

References

Akbar & Sriwiyana. (2011). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan. Cipta Media.
Arwanda, P., Irianto, S., & Andriani, A. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ARTICULATE STORYLINE KURIKULUM 2013 BERBASIS KOMPETENSI PESERTA DIDIK ABAD 21 TEMA 7 KELAS IV SEKOLAH DASAR. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. https://doi.org/10.35931/am.v4i2.331
BNSP. (2012). Standar Isi dan Standar Kompetensi Lulusan SD/MI. Kementerian Pendidikan Nasional.
Darnawati, Batia, L., Irawaty, & Salim. (2019). Pemberdayaan Guru Melalui Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dengan Aplikasi Articulate Storyline. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.
Fahyuni, E. F., & Bandono, A. (2015). Pengembangan Media Cerita Bergambar Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. HALAQA, 14(1), 75–89.
Fatimah, F., & Kartikasari, R. D. (2018). STRATEGI BELAJAR DAN PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BAHASA. Pena Literasi, 1(2), 108–113. https://doi.org/10.24853/pl.1.2.108-113
Febriani, M. (2012). Pengembangan bahan ajar apresiasi dongeng Banyumas bagi siswa SD kelas rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1).
Friendha Yuanta. (2017). Pengembangan Media Audio Visual Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 02(2).
Habsari, Z. (2017). DONGENG SEBAGAI PEMBENTUK KARAKTER ANAK. BIBLIOTIKA : Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi. https://doi.org/10.17977/um008v1i12017p021
Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. Measurement and Research Methodology.
Hakim, M. N. (2018). Penerapan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Dongeng Siswa Kelas III MIS Darul Ulum Muhammadiyah Bulukumba. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v1i2.79
Iswara, P. D. (2016). PENGEMBANGAN MATERI AJAR DAN EVALUASI PADA KETERAMPILAN MENDENGARKAN DAN MEMBACA. Mimbar Sekolah Dasar, 3(1). https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i1.2359
Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran. Sifonoforos.
Mansyur, U. (2019). Gempusta: Upaya Meningkatkan Minat Baca. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra II FBS UNM.
Mulyatiningsih, E. (2018). Model-Model Penelitian Dan Pengembangan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran.
Razilu, Z. (2021). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Menggunakan Articulate Storyline 3 Di Sekolah Dasar. Decode: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 17–21. https://doi.org/10.51454/decode.v1i1.3
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.
Tarigan, N. T. (2018). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Curere.
Widyaningrum, H. K. (2016). PENGGUNAAN MEDIA AUDIO UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYIMAK DONGENG ANAK PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 5(02). https://doi.org/10.25273/pe.v5i02.284
Yumini, S., & Rakhmawati, L. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Pada Mata Diklat Teknik Elektronika Dasar Di Smk Negeri 1 Jetis Mojokerto. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro.
Published
2021-11-17