Pengembangan Bahan Ajar IPS Melalui Menulis Kreatif Dongeng Berbasis Visual Siswa Kelas IV SD

  • Happy Martha Intansari*, Ninik Indawati, Arnelia Dwi Yasa Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Happy Martha Intansari*, Ninik Indawati, Arnelia Dwi Yasa Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Happy Martha Intansari*, Ninik Indawati, Arnelia Dwi Yasa Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Development, social studies teaching materials, creative fairy tale writing, visual-based

Abstract

Abstract: The lack of efficient teaching materials such as the teaching materials used in the form of a blackboard and 2-dimensional images causes students to be less interested in the learning presented by the teacher which results in student achievement. In the above problems, an innovation is needed in learning so that students are more interested and enthusiastic in learning activities at school, namely using visual-based creative fairy tale teaching materials. In this study using the borg and gall research method. The validation results obtained an average score of 81.25% material experts, 92, 85% media experts, 92.85% linguists. The practicality of the fairy tale book obtained an average score of 89, 25% of class IVA teachers, and 92, 85% of class IVB teachers. Thus the social studies teaching materials through writing creative fairy tales based on visuals of fourth grade elementary school students were tested for validity by validator experts with a score obtained that was feasible or valid for use in the learning process.

References

Sani, A. K. (2016). No Title. 5.Pendidikan Karakter. Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Azzet, A. (2011). Pendidikan Yang Membebaskan. Jogjakarta: Ar-ruzz media
Wahidmurni. (2017). Metodologi Pembelajarn IPS. Jakarta: Ar-Ruzz Media.
Sitohang, Risma. (2014). Mengembangkan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial(IPS) Di SD. Dimuat dalam Jurnal Kewarganegaraan, Vol.23, No 02. http://digilib.unimed.ac.id. Diakses pada tanggal 10 januari 2020
Sadiman. (2012). Media Pendidikan Pengembangan dan Manfaat. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Encil Puspitoningrum. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Kembali Dongeng untuk Siswa SMP kelas VII. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. Vol.1, No.2. http://ejournal.umm.ac.id/ . diakses pada tanggal 20 Januari 2020
Dina Agustina,Dkk. (2017). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Gambar Bergerak dengan Gambar Diam. https://media.neliti.com/ . diakses pada tanggal 23 Januari 2020
Sri Rahmawati. (2018). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Pendekatan Whole Languange Pada Materi Cerita Rakyat untuk kelas V SD/MI. http://repository.radenintan.ac.id/ diakses pada tanggal 25 Januari 2020
Muhammad Habibi,Dkk. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Puisi sebagai upaya mewujudkan literasi sastra di sekolah dasar. Vol.9, No.1. https://jurnal.unimed.ac.id/. Diakses pada tanggal 25 Januari 2020
Fatimah, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Menyimak Dongeng Berbasis Strategi Metakognitif Siswa SMP Kelas VII. Nosi, 3(2), 244–252.
Zulfarina, Prima. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Menyimak Dongeng Bermuatan Lokal. Malang: Universitas Negeri Malang.
Published
2020-11-12