Pengaruh Media Kataraja Terhadap Kemampuan Menulis Aksara Jawa Siswa Kelas III di SDN LUMBANG 1 dan SDN LUMBANG 3 PASURUAN

  • Diyah Damawiyanti*, Siti Halimatus Sakdiyah, Arief Rahman Hakim Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Diyah Damawiyanti*, Siti Halimatus Sakdiyah, Arief Rahman Hakim Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Diyah Damawiyanti*, Siti Halimatus Sakdiyah, Arief Rahman Hakim Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Kataraja; Smart card media; Writing skills; Javanese alphabet.

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect of using KATARAJA media (Javanese Script Smart Card) on the ability to write Javanese script in grade III SDN Lumbang 1 and SDN Lumbang 3 Pasuruan with a total sample of 26 students. The type of research used is Quasi Experiment with research instruments in the form of pre-test and post-test. The results showed that the clarity indicator value in the post-test control class was almost the same as the experimental class, but for the indicator of the accuracy of the value in the post-test the control class was far below the experimental class based on the t-test analysis of the Independent Sample T Test, the results obtained a significance value of 0.000 <0, 05, and the N-Gain Score test results get an N-Gain value of 60.70% (quite effective). So it can be concluded that there is a significant influence between the use of KATARAJA media on the ability to write Javanese characters in grade III SD students, and the use of KATARAJA media is quite effective in learning Javanese to improve students' ability to write Javanese characters.

References

Arafik, Muh. 2013. Pembelajaran Bahasa Jawa Di Sekolah Dasar Berbasis Karakter. Malang : FIP UM.
Arief S, Sadiman (dkk). 2010 . Media Pendidikan. Jakarta : Raja Grapindo Persada.
Arifin, Zainal. 2012. Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung : Remaja Rosda Karya.
Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktek) Edisi Revisi. Jakarta : Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Jakarta : Rineka Cipta.
Ariyanti, E. (2015). Penggunaan Media Kartu Pada Materi Ajar Menulis dan Membaca Aksara Jawa. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas ISSN 2087-3557, 16(Aprril), 56–60.
Asmara, R. (2017). Analisis Kontrastif Kesalahan Penulisan Bahasa Jawa dalam Ortografi Latin sebagai Wahana Konservasi Bahasa Jawa. Coference on Language and Language Teaching.
Isnaeni. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Aksara Jawa Berbasis Flash Pada Mata Pelajaran Bahasa Jawa. Skripsi.
Isnandani, D. (2013). Peningkatan Keterampilan Menulis Aksara Jawa Menggunakan Media Kartu Pintar. PGSD UNS.
Kusuma, E. A. (2015). Pengembangan Media Sinau Maca Aksara Jawa Dalam Mata Pelajaran Bahasa Jawa Kelas IV SDN Keputran A Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(Mei).
Maulida, F. U. K. (2019). Penggunaan Media Kartu Huruf Pada Pembelajaran Aksara Jawa Kelas III Mi Di Mi Ma’arif Sukoharjo. Skripsi.
Mulyati, Y. (2014). Modul Pengajaran. Hakikat Keterampilan Berbahasa.
Narwati, F. Y. (2012). Peningkatan Kemampuan Menulis Aksara Jawa Menggunakan Media HANACARAKA Font Kelas VIII SMPN 4 Kalasan. Skripsi.
Nita, H. A. S. dan C. I. R. (2019). Pengembangan Media Papan Kubus Aksara Jawa Dalam Pembelajaran Bahasa Jawa Materi Aksara Jawa Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 3(November). Retrieved from https://conference.unikama.ac.id/artikel/
Runtut Hidayati, D. (2019). Keefektifan Media Kartu Huruf terhadap Keterampilan Membaca Aksara Legena Siswa. Jurnal Penelitian Dan engembangan Pendidikan, 3, 112–116.
Sari, P. N. (2012). Peningkatan Kemampuan Membaca Aksara Jawa Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Bergambar Dengan penguatan Pohon Prestasi Pada Siswa Kelas IV SDN Pondok Klaten. Skripsi.
Sari, R. W. (2016). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KERTU PINTER BASA JAWA UNTUK KELAS III SDN CATURTUNGGAL 6. JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR.
Sariroh, I. (2016). Pengembangan Media Tali Andha Aksara Jawa Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas V SD. JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR.
Sobari, T. (2012). Penerapan Metode Mengikat Makna dalam Pembelajaran Menulis Cerpen pada Mahasiswa IKIP Siliwangi Bandung. Sematik, 1. https://doi.org/10.22460/semantik.vXiX.XXX
Subrata, R. N. S. dan H. (2018). Efektifitas Penggunaan Kartu Pintar Aksara Jawa Dalam Keterampilan Menulis Aksara Jawa. JPGSD, 06, 829–838.
Wahyudianto Ginanjar, D. (2014). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca dan Menulis Aksara Jawa Menggunakan Media Sirkuit Pintar. Jurnal PGSD FKIP UNS.
Wahyuni, Q. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Aksara Jawa Terintegrasi Karakter Religius Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis Permulaan Siswa Kelas III Min 1 Kota Malang. Tesis.
Widyaningsih, S. (2014). Analisis Kesalahan Menulis Aksara Jawa pada Siswa Kelas XI SMK Muhammadiyah Kebumen. Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Jawa Universitas Muhammadiyah Purworejo, 05(Agustus).
Yeni, D. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PERDASAWA ( PERMAINAN DAKON AKSARA JAWA ) MATA PELAJARAN BAHASA JAWA PADA Kesulitan membaca Aksara Jawa. Jurnal Pemiiran Dan Pengembangan SD, 6(April), 75–87.
Published
2020-11-12