Analisis Motivasi Belajar Siswa Kelas IV Pada Pembelajaran Tematik Pada Masa Pandemi COVID-19 di SD NEGERI 5 JATIGUWI

  • Cicilia Ika Rahayu Nita, Arief Rahman Hakim, Rizki Sulistyowati Utami* Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Cicilia Ika Rahayu Nita, Arief Rahman Hakim, Rizki Sulistyowati Utami* Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Cicilia Ika Rahayu Nita, Arief Rahman Hakim, Rizki Sulistyowati Utami* Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Learning Motivation, Thematic Learning, The Covid-19 Pandemic

Abstract

Abstract: The learning process in Indonesia has changed during the COVID-19 pandemic. The COVID-19 pandemic resulted in the teaching and learning process turning online or online. This was experienced by one school, namely SD Negeri 5 Jatiguwi. Based on this, the purpose of this study was to determine the learning motivation of grade IV students in thematic learning during the COVID-19 pandemic at SD Negeri 5 Jatiguwi. Through a qualitative approach, it was found that the results of the learning motivation analysis showed a percentage of 66%. If it is converted into a motivation table, it shows that grade IV students are motivated to learn. The obstacle faced by the teacher is that the teacher does not make a Learning Implementation Plan so that the learning process lacks interaction between teachers and students.

References

A.M, Sadirman. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Arifin, Zainal. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Pendidikan Agama Islam.
Astini, Ni Komang Suni. 2020. Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Tingkat Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. E-jurnal: Jurnal Lampuhyang Lembaga Penjamin Mutu STKIP Agama Hindu Amlapura, Vol 11.
Fitriani, Yani dkk. 2020. Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan (Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran) Vol 6.
Hamzah. B. Uno. 2011. Teori motivasi dan pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayah, Nurul. 2015. Pembelajaran Tematik Integratif di Sekolah Dasar. E-jurnal: TERAMPIL (Pendidikan dan Pembelajaran Dasar), Vol 2.
Moleong, Lexy J. 2011. Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: Remaja RosdakaryaPedoman.
Pratiwi, Ericha Windhiyana Pratiwi. 2020. Dampak Covid-19 Terhadap Pembelajaran Online di Sebuah Perguruan Tinggi Kristen di Indonesia. E-jurnal: Prespektif Ilmu Pendidikan, Vol 34.
Pujilestari, Yulita. 2020. Dampak Positif Pembelajaran Online Dalam Sistem Pendidikan Indonesia Pasca Pandemi Covid -19. E-jurnal: ADALAH (Buletin Hukum & Keadilan), Vol 4.
Purwanto, M. Ngalim. 2000. Psikologi Pendidikan. Bandung:RemajaRosdakarya.
Setiawan, Adib Rifki. 2020. Lembar Kegiatan Literasi Saintifik Untuk Pembelajaran Jarak Jauh Topik Penyakit Corona Virus 2019 (COVID-19). E-jurnal: Edukatif (Jurnal Pendidikan), Vol 2.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: P.T. Rineka Cipta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2005.LandasanPsikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT RosdaKarya.
Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
Published
2020-11-12