Study Etnografi Peran Gerakan Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Minat Karakter dan motivasi Siswa Dalam Pembelajaran Berbahasa SDN Kebonsari 4 Kota Malang
Abstract
Abstract: This research is motivated by a government program to create a character who likes reading, namely the school literacy movement. This program has been implemented by SDN Kebonsari 4 Malang City since 2016 to innovate to create a culture of fond of reading. The school has implemented 15 minutes of reading habits combining literacy movements with character strengthening programs into my school culture to give a positive impact. Outside schools, especially student families, are supporting parties in order to create a character who likes reading by implementing a reading culture because the character of a child is born from home.This study uses ethnographic qualitative research where the researcher enters the daily life of students both at school and at home to provide an accurate description of the research. Students who have a character who likes reading will automatically like language learning which has the benefit of facilitating student understanding, students' vocabulary both spoken and written to solve a problem at school and describe the language style as a reflection of the nation not only the real world but social media.
References
Acetylena, S. (2018). Pendidikan Karakter Ki Hajar Dewantara. Malang: Madani Kelompok Intrans Publishing.
Anjani, S., Dantes, N., & Artawan, G. (Agustus 2019). Pengaruh Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SD Gugus II Kuta Utara. Vol.3, No.2 Hal: 74-83.
Devianty, R. (Juli-Desember 2017). Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan. Vol. 24, No.2 Hal: 226-245.
Dewi, Y. K. (Mei-Agustus 2015). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Matematika. Vol.1, No.2 Hal: 117-124.
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Vol.5, No.2 Hal: 173-182.
Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV Sdn Poris Gaga 05 Kota Tanggerang. Vol.4, No.1 Hal: 48-53.
Jamarah, S. B. (2011). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Kemendikbud. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jakarta: Kemendikbud.
Kemendikbud. (2017). Materi Umum Literasi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kompas.com. (2019, juni 23). Literasi Baca Indonesia Rendah. Diambil kembali dari kompas.com: https://edukasi.kompas.com/read/2019/06/23/07015701/literasi-baca-indonesia-rendah-akses-baca-diduga-jadi-penyebab
Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Laksono, K., Retnaningdyah, P., Mukhzamilah, Choiri, M., inayatillah, F., Subandiyah, H., & Nurlaela, L. (2016). Manual Pendukung Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Lickona, T. (2012). Persoalan Karakter. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Mardianto. (2012). Psikologi Pendidikan. Bandung: Perdana Publising.
Marzuki. (Februari 2012). Pengintregrasian Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Di Sekolah. No.1 Hal: 33-44.
Maunah, B. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. 97.
Moleong. Lexy J. 2014. Metodologi Penelitian Kualitatif (edisi revisi). Bandung: PT Remaja
Rosdakarya.
Rohman, S. (Juni 2017). Membangun Budaya Membaca Pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah. Vol.4, No.1 Hal: 151-174.
Rusmiati. (Februari 2017). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Bidang Studi Ekonomi Siswa Ma Al Fattah Sumbermulyo. Vol.1, No.1 Hal:21-36.
Setiawati, N. A. (2017). Pendidikan Karakter Sebagai Pilar Pembentukan Karakter Bangsa. Vol.1, No.1 Hal: 348-352.
Silvia, O. W., & Djuanda, D. (8 Agustus 2017). Model Literature Based Dalam Program Gerakan Literasi Sekolah. Vol.4, No.2 Hal:160-171.
Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Vol.6, No.1 Hal: 35-43.
SP, J. I. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Melalui Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. 284-292.
Sudirman, A. M. (2009). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. 82.
Suherdi, D. (2012). Rekontruksi Pendidikan Bahasa. Bandung: Celtics Press.