Pengembangan Multimedia E-Learning Materi Ekologi Siswa Sekolah Dasar

  • Farida Nur Kumala, Cicilia Ika Rahayu Nita, Alvied Vernanda Agustin* Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Farida Nur Kumala, Cicilia Ika Rahayu Nita, Alvied Vernanda Agustin* Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Farida Nur Kumala, Cicilia Ika Rahayu Nita, Alvied Vernanda Agustin* Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Multimedia E-Learning, Ecology, Elementary School

Abstract

Abstract:This research was motivated by the need for learning media in the form of E-Learning Multimedia Ecology for Elementary School Students. The purpose of this research is to develop learning media, especially on ecology material for fifth grade elementary school students and see the feasibility of the media being developed. This study uses the ADDIE model with data using a validation sheet. The data analysis technique used quantitative data analysis. E-Learning Elementary School Student Ecology E-Learning material produced is declared feasible or valid with an average score of 89% which indicates the category is good and suitable for use. So that the Ecology Multimedia Learning Materials of Elementary School Students are Worth Using.

References

Ariani, D. (2018). Komponen Pengembangan E-Learning. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 1(1), 58–64. https://doi.org/10.21009/JPI.011.09
Aryona, Z. M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis E-Learning Untuk Siswa Tingkat Sekolah Dasar. Program Studi Informatika Fakultas Komunikasi Dan Informatika Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/55460/3/ZESAR MATIN ARYONA_L200130135.pdf
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Hakim, A. R. (2018). Pengembangan E-Learning Berbasis Moodle Sebagai Media Pengelolaan Pembelajaran. Kodifikasia, 12(2), 167. https://doi.org/10.21154/kodifikasia.v12i2.1516
Hanum, N. S. (2013). Keefetifan e-learning sebagai media pembelajaran (studi evaluasi model pembelajaran e-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 90–102. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1584
Mafaza, A. R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran E - Learning Berbasis Moodle pada Mata Kuliah Sistem Operasi di SMK Negeri 3 Bojonegoro. 08(02), 219–232.
Moh.Ainin. (2013). Penelitian Pengembangan Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Okara, 2, 103–105.
Mutia, I. (2013). Kajian Penerapan E-Learning Dalam Proses. Faktor Exacta, 6(4), 278–289.
Palandi, J. F., Aminah, S., & Pudyastuti, Z. E. (2017). Pengembangan Aplikasi Web E-Learning Untuk Pendidikan Anti Korupsi Menggunakan Moodle. INOVTEK Polbeng - Seri Informatika, 2(2), 173. https://doi.org/10.35314/isi.v2i2.204
Praditya, M. A., Parmiti, D. P., & Tastra, I. D. K. (2017). PENGEMBANGAN BUKU CERITA ELEKTRONIK DENGAN METODE STORY TELLING PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS II SEMESTER GENAP TAHUN PELAJARAN 2016 / 2017 DI SD NEGERI 4 BANYUNING. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 05, 152–159.
Rahmatia, M., Monawati, & Darnius, S. (2017). Pengaruh Media E-Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 20 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 212–227.
Rizal, S., Walidain, B., Pada, M., Pengantar, M., & Komputer, A. (2019). Pembuatan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN E-LEARNING BERBASIS MOODLE PADA MATAKULIAH PENGANTAR APLIKASI KOMPUTER UNIVERSITAS SERAMBI MEKKAH. Universitas Serambi Mekkah Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Februari, 19(2), 178. https://doi.org/10.22373/jid.v19i2.5032
Seso, M. A., Laksana, D. N. L., & Dua, K. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Bermuatan Multimedia Untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas Iv Di Kabupaten Ngada. Journal of Education Technology, 2(4), 177. https://doi.org/10.23887/jet.v2i4.16546
Sili, K. K., Napfiah, S., & Kurniawati, A. (2018). Pengembangan Modul Materi Barisan dan Deret Kelas X SMK dengan Pendekatan REACT. PRISMATIKA: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 1(1), 10–22. https://doi.org/10.33503/prismatika.v1i1.298
Siswono, S., & Liona, Y. (2010). Perancangan E-Learning Dengan Pendekatan Addie Model (Kasus : Mata Pelajaran Bahasa Inggris – SD Ipeka Tomang). ComTech: Computer, Mathematics and Engineering Applications, 1(2), 300. https://doi.org/10.21512/comtech.v1i2.2354
Sriwihajriyah, N. ;, Ruskan, E. L. ;, & Ibrahim, A. (2012). Sistem pembelajaran dengan e-learning untuk persiapan ujian nasional pada SMA Pusri Palembang. Jurnal Sistem Informasi (JSI), 4(1), 450–449.
Sugiyono. (2016a). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D). Alfabeta, CV.
Sugiyono. (2016b). Metode Penelitian Pengembangan research and development. ALFABETA.
Taslim, T., Toresa, D., & Syahtriatna, S. (2017). Pengaruh Pengaplikasian E-learning Terhadap Hasil Belajar (Studi Kasus : Mahasiswa Keamanan Komputer Fasilkom Unilak). INOVTEK Polbeng - Seri Informatika, 2(2), 182. https://doi.org/10.35314/isi.v2i2.205
Zainal. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Elektronik Menggunakan Edmodo Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Pelajaran Ekonomi. Artikel Penelitian, 08(02), 219–232.
Published
2020-11-12