Pengembangan E-LKPD Matematika Berbasis Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Kelas V SD

  • Siti Kusnul Khotimah*, Arnelia Dwi Yasa, Cicilia Ika Rahayu Nita Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Siti Kusnul Khotimah*, Arnelia Dwi Yasa, Cicilia Ika Rahayu Nita Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Siti Kusnul Khotimah*, Arnelia Dwi Yasa, Cicilia Ika Rahayu Nita Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Development, E-LKPD, PPK

Abstract

Abstract: E-LKPD is a learning tool use by educators to increase the involvement of student. The alm of this research is to produce matematic E-LKPD product with character education strengthening base (PPK) in five class of elementary school. This research is belong to Research and Development research and resort to Borg & Gall research model (collecting data, plan, development, individual experiment, revision, limited experiment, completing product, wide experiment, finishing product). The result show the criteria: (a) proper, with the average precentage by the material expert, and linguists expert are about 86%, 84%, and 93%; (b) practically, with the average questionnaire of theacer’s and student’s response are about 97% and 93%; (c) effectivelly, with the average value of 86 and the precentage of learning outcome completeness 100%. Bassed on the result can be concluded that E-LKPD with PPK can be apply in learning process because it proper, practically, and effectivelly.

References

Adilla, T. N., & Silitonga, F. S. (2018). Pengembangan Elektronik Lembar Kerja Peserta Didik (E-LKPD) Berbasis Guided Inquiry Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan.53(8), 911–912.
Amir, A. (2014). Pembelajaran Matematika Sd Dengan Menggunakan Media Manipulatif Oleh. Forum Paedagogik, 4(1), 72–89.
Arikunto, S. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yogyakarta: Pustka Belajar
Asyafiq, S. (2016). Berbagai pendekatan dalam pendidikan nilai dan pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 29–37. https://doi.org/10.2426/dpp.v4i1.56
Fatmahanik, U. (2016). Membentuk Karakter Peserta Didik Melalui Pembelajaran Matematika Realistik Di Madrasah Ibtidaiyah (Mi). Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 14(1), 109. https://doi.org/10.21154/cendekia.v14i1.550
Fitri, A. (2013). Pengembangan E-Modul Berbantuan Sigil Software Pada Materi Relasi Dan Fungsi. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–148. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Haqsari, R. (2014). Pengembangan dan Analisis E-LKPD (Elektronik - Lembar Kerja Peserta Didik) Berbasis Multimedia pada Materi Mengoperasikan Software Spreadsheet. Universitas Negeri Yogyakarta, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Khotimah, D. N. (2019). Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter ( PPK ) Melalui Kegiatan 5s Di Sekolah Dasar. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 30. https://doi.org/https://doi.org/10.24176/jino.v2i1.2928
Kristianti, D., & Julia, S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model 4D Untuk Kelas Inklusi Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Maju, 4(1), 38–50. http://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/71/61
Nursamsu, & Kusnafizal, T. (2017). Pemanfaatan Media Pembelajaran Ict Sebagai Kegiatan Pembelajaran Siswa Di Smp Negeri Aceh Tamiang. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 1(2), 165–170. https://doi.org/10.24815/jipi.v1i2.9691
Octaviani, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Kelas 1 Sekolah Dasar. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(2), 93. https://doi.org/10.17509/eh.v9i2.7039
Putry, R. (2018). Gender Equality: Internasional Journal of Child and Gender Studies ISSN: 2461-1468/E-ISSN: 2548-1959. Journal of Child and Gender Studies ISSN, 4(1), 39–54.
Rahayu, D., & Budiyono. (2018). Masalah Materi Bangun Datar. Pengembangan LKPD Berbasis Pemecahan Masalah PENGEMBANGAN, 06, 249–259. https://media.neliti.com/media/publications/254876-pengaruh-metode-permainan-sirkuit-pintar-8f6b2278.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dn R&D. Bandung: PT Alfabet.
Sukmadinata, N. (2008). Metode Penelitian (I. Taufik (ed.); 4th ed.). PT Remaja Rosdakarya.
Sulistyorini, 2018. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Tematik Terpadu Mengintegrasikan Penguatan Pendidikan Karakter (Ppk) Dan Literasi Siswa Sd Di Kota Semarang. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Tematik Terpadu Mengintegrasikan Penguatan Pendidikan Karakter (Ppk) Dan Literasi Siswa Sd Di Kota Semarang, 9(1), 138–147.
Uno, H., & Lamatenggo, N. (2016). Nina-Lamatenggo-Buku-Tugas-Guru-Dalam-Pembelajaran.
Wahyu, A. (2019). Studi Pendahuluan Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter ( PPK ) berbasis Keluarga pada Era Revolusi Industri 4 . 0. April.
Widyoko, E, P. (2013). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Zulhijrah. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 118–136.
Published
2020-11-12