Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5e Terhadap Self Efficacy Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SDN Tanjungrejo 5 Kota Malang

  • Arief Rahman Hakim, Ludovikus Bomans Wadu, Lathifatul Hasanah Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Arief Rahman Hakim, Ludovikus Bomans Wadu, Lathifatul Hasanah Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Arief Rahman Hakim, Ludovikus Bomans Wadu, Lathifatul Hasanah Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Learning Cycle 5E, Self Efficay

Abstract

This study aims to describe the effect of the Model Learning Cycle 5E on Self efficacy. The background of this writing is the low self efficacy of student in learning. Self efficacy should be owned by every individual in order to be able to complete certain task well. This study used a quantitative approach with an experimental research design using a quasi experimental design. The study population was the fourth grade student of SDN Tanjungrejo 5 Malang, totaling 60 students. The sample consisted of an experimental class of 30 students in class IV A and a control class of 30 students in class IV B with a purposive sampling technique. The instrument used was a self efficacy  questionnaire, to determine the size and level of self efficacy  in students. With the model learning cycle 5E, it is expected to improve self efficacy in students for the better.

References

Amalia, M., Panjaitan, regina lichteria, & Aeni, ani nur. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd Pada Materi Perubahan Sifat Benda, 2(1), 641–650.
Amri, S. (2013). Pengembangan & Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. PT.Prestasi Pustakaraya.
Darmawan, D., & Wahyudin, D. (2018). Model Pembelajaran Di Sekolah. PT. Reamaja Rosdakarya.
Djamarah, syaiful bahri. (2012). Psikologi Belajar (jakarta). Rineka Cipta.
Hanifa, N., & Agustini, R. (2012). Peningkatan Self Efficacy Dan Berpikir Kritis Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Materi Pokok Asam Basa Kelas Xi Sman 9 Surabaya. 1(1), 27–33.
Jatisunda, muhammdad gilar. (2017). Hubungan Self-Efficacy Siswa SMP dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. 1(2), 24–30.
Kurniawati, D. (2016). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Kemandirian Belajar Siswa Kelas V Sd Negeri Se-Kecamatan Srandakan. 197–208.
Ormrod, J. E. (2008). Psikologi Pendidikan. Erlangga.
Santrock, J. W. (2011). psikologi pendidikan. Salemba Humanika.
Shofiah, S., Lukito, A., Yuli, T., & Siswono, E. (2018). Pembelajaran Learning Cycle 5E Berbasis Pengajuan Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X pada Topik Trigonometri. 9(1), 54–62.
Shoimin, A. (2016). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.
Subaidi, A. (2016). Self-efficacy siswa dalam pemecahan masalah matematika. Self Efficacy Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika, 1(2), 64–68.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.
Suryani, ni luh nanik, Negara, I. gusti agung oka, & Suadnyana, I. nengah. (2017).. Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Kompetensi Pengetahuan Ipa Siswa Kelas IV, 5(2), 1–10.
Triatna, C. (2016). Pengembangan Manajemen Sekolah. PT. Reamaja Rosdakarya.
Published
2020-11-12