Pengembangan E-modul Tema 6 Subtema 1 Berbasis Issnkuiri Untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar

  • Heni Widia Ayu Isnia*, Dyah Tri Wahyuningtyas, Yulianti* Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Heni Widia Ayu Isnia*, Dyah Tri Wahyuningtyas, Yulianti* Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Heni Widia Ayu Isnia*, Dyah Tri Wahyuningtyas, Yulianti* Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: E-module; Inkuiri; Thematic

Abstract

This study aims to determine the feasibility, practicality, and effectiveness of the development of inquiry based e-module 6 sub-theme 1 for grade III elementary school students. This type of research is a development using the 4D development model. The research used quantitative and qualitative data. The research results obtained from the feasibility test of an average percentage of 94.16% of the teaching materials expert lecturers, 82.36% of the material expert lecturers. Practicality test obtained 92.75% from teachers and 84.79% from students. The effectiveness test obtained an average value of 81. Based on the results of the data value, the inquiry-based e-module 6 sub-theme 1 theme is suitable for use at the primary school level. This study hopes that the principal as a reference for improving human resource teachers can carry out creative and innovative learning according to the times, teachers can carry out more interesting learning activities by using learning teaching materials and innovative learning resources and other researchers can use them as references to develop sustainable research.

References

Achmad Buchori & Noviana Dini Rahmawati. 2017. Pengembangan E-Modul Geometri Dengan Pendekatan Matematika Realistik di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar, 26(1) Mei 2017, 23-29. → Jurnal Online
Diani, R. (2018). Web-Enhanced Course Based on Problem-Based Learning (PBL): Development of Interactive Learning Media for Basic Physics II. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 7(1), 105. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v7i1.2849. → Jurnal Online
Dewi Verawati & Kurniawan Dian.2017. Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Media Screencasto-Matic Mata Kuliah Kulkulas 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi.Vol.3.No1.Tahun 2017. → Jurnal Online
Kuncahyono, 2018. Pengembangan E-modul (Modul Digital) Dalam pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar.Journal Of Madrasah Educatin, 2(2), 2018, 219-231. → Jurnal Online
Hastuti, Woro,S. 2014. Peningkatan HOST Calon Guru SD Melalui Penggunaan Discrepant Events Pada Aktivitas Siantifik Pembelajaran IPA Untuk kesiapan Implementasi Kurikulum 2013.Universitas Negeri Yogyakarta. → Tesis
Majid, A. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya. → Buku
Maryani Ika & AD Rizan. Pengembangan E-modul Berbasis Literasi Sains Materi Organ Gerak Hewan dan Manusia Kelas V SD. Fundamental Pendidikan Dasar.1,(1), P 28-34. → Jurnal Online
Novi Ratna Dewi & Isa Akhlis.2016.Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Multikultural Menggunakan Permainan untuk Mengembangkan Karakter Siswa.Unnes Scince Education Journal. → Tesis
Ngalimun. 2013. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Presind. → Buku
Achmad Buchori & Noviana Dini Rahmawati. 2017. Pengembangan E-ModulGeometri Dengan Pendekatan Matematika RealistikdiSekolah Dasar. Sekolah Dasar, 26(1) Mei 2017, 23-29. → Jurnal Online
Dian Kuriawan & Sinta Verawati Dewi. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Media Screencast O-Matic Mata Kuliah Kulkulus 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi. Vol. 3, No. 1, ISSN 2476-9312. → Jurnal Cetak
Diani, R. (2018). Web-Enhanced Course Based on Problem-Based Learning (PBL): Development of Interactive Learning Media for Basic Physics II. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 7(1), 105. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v7i1.2849. → Jurnal Online
Dewi Verawati & Kurniawan Dian.2017. Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Media Screencasto-Matic Mata Kuliah Kulkulas 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi.Vol.3.No1.Tahun 2017. → Jurnal Online
Kuncahyono, 2018. Pengembangan E-modul (Modul Digital) Dalam pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar.Journal Of Madrasah Educatin, 2(2), 2018, 219-231. → Jurnal Online
Hastuti, Woro,S. 2014. Peningkatan HOST Calon Guru SD Melalui Penggunaan Discrepant Events Pada Aktivitas Siantifik Pembelajaran IPA Untuk kesiapan Implementasi Kurikulum 2013.Universitas Negeri Yogyakarta. → Tesis
Majid, A. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya. → Buku
Maryani Ika & AD Rizan. Pengembangan E-modul Berbasis Literasi Sains Materi Organ Gerak Hewan dan Manusia Kelas V SD. Fundamental Pendidikan Dasar.1,(1), P 28-34. → Jurnal Online
Ngalimun. 2013. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Presindo. → Buku
Silviana Nasrul. 2018. Pengembanagan Bahan Ajar Tematik Terpadu Berbasis Model Problem Based Learning di Kelas IV Sekolah Dasar.Jurnal Inovasi Pendidikan dan pembelajaran Sekolah Dasar. Vol.2,No.1 Juli 2018. → Jurnal Online
Sigian, S. 2014. "Development of Basic Electronic Instructional Module and Trainer". Journal of Computer Science and Information Technology 2(3): 156-168). → Jurnal Online
Robby Darwis Nasution. (2017). Effect Of The Development Of Communication Information Technology On Local Cultural Existence. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik. Vol.21,No.1 :30-42.). → Jurnal Online
Silviana Nasrul. 2018. Pengembanagan Bahan Ajar Tematik Terpadu Berbasis Model Problem Based Learning di Kelas IV Sekolah Dasar.Jurnal Inovasi Pendidikan dan pembelajaran Sekolah Dasar. Vol.2,No.1 Juli 2018. → Jurnal Online
Sigian, S. 2014. "Development of Basic Electronic Instructional Module and Trainer". Journal of Computer Science and Information Technology 2(3): 156-168)). →Jurnal Online
Achmad Buchori & Noviana Dini Rahmawati. (2017). Pengembangan E-Modul Geometri Dengan Pendekatan Matematika Realistik di Sekolah Dasar. 23–29.
Dewi Verawati & Kurniawan Dian. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Media Screencasto-Matic Mata Kuliah Kulkulas 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan.
Dian Kuriawan & Sinta Verawati Dewi. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Media Screencast O-Matic Mata Kuliah Kulkulus 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan.
Diani, R. (2018). Web-Enhanced Course Based on Problem-Based Learning (PBL): Development of Interactive Learning Media for Basic Physics II.
Hastuti, W., S. (2014). Peningkatan HOST Calon Guru SD Melalui Penggunaan Discrepant Events Pada Aktivitas Siantifik Pembelajaran IPA Untuk kesiapan Implementasi Kurikulum 2013.
Kuncahyono. (2018). Pengembangan E-modul (Modul Digital) Dalam pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. 219–231.
Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Remaja Rosdakarya.
Maryani Ika & AD Rizan. (n.d.-a). Pengembangan E-modul Berbasis Literasi Sains Materi Organ Gerak Hewan dan Manusia Kelas V SD.
Maryani Ika & AD Rizan. (n.d.-b). Pengembangan E-modul Berbasis Literasi Sains Materi Organ Gerak Hewan dan Manusia Kelas V SD. 28–34.
Ngalimun. (2013). Strategi dan Model Pembelajaran. Aswaja Presind.
Novi Ratna Dewi & Isa Akhlis. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Multikultural Menggunakan Permainan untuk Mengembangkan Karakter Siswa.
Silviana, N. (2018). Pengembanagan Bahan Ajar Tematik Terpadu Berbasis Model Problem Based Learning di Kelas IV Sekolah Dasar.Jurnal Inovasi Pendidikan dan pembelajaran Sekolah Dasar.
Published
2020-11-12