Pengaruh Strategi Modeling The Way Terhadap Hasil Belajar Dengan Mempertimbangkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas IV SDN Bakalan Krajan 1 Malang

  • Dwi Jayanti Lismana*, Nury Yuniasih, Siti Halimatus Sakdyah Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Dwi Jayanti Lismana*, Nury Yuniasih, Siti Halimatus Sakdyah Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Dwi Jayanti Lismana*, Nury Yuniasih, Siti Halimatus Sakdyah Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: Modeling the way; learning outcomes; self confidence

Abstract

The following research objectives are to describe the differences in student learning outcomes using the Modeling the way strategy; observing students' self-confidence with Modeling the way strategy;  analyzing the Modeling the way strategy with the self-confidence of the fourth grade students of SDN BangkalanKrajan 1 Malang. This study used a quasi-experimental type using design nonequivalent control group design. The sample used is saturated sampling. The data were collected using a questionnaire and a test of student learning outcomes that were analyzed using the two way ANOVA test. The results of this study indicate differences in student learning outcomes with the Modeling the way strategy. So that the Modeling strategy the way is very suitable to be used to develop student self-confidence, because is self-confidence is high, students will be active and learning outcomes will be maximized. It is hoped that the teacher can develop a strategy according with the character of the students.

References

Aprilia Rahma. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Puisi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Metode Modeling The Way Pada Kelas III MI Muhammadiyah 13 Sendang Lamongan.
Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Isnu Hidayat. (2019). 50 Strategi Pembelajaran Populer. 172.
Lismana, D. J., Yuniasih, N., Sakdyah, S. H., & Malang, U. K. (2020). Pengaruh Strategi Modeling The Way Terhadap Hasil Belajar Dengan Mempertimbangkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas IV SDN Bakalan Krajan 1 Malang. 4(September), 1–7.
Mulyadi, & D. (2013). Penggunaan strategi Modeling The Way di kelas VI SDN 43 Sungai Kakap. Pendidikan.
Nana. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar.
Nuraini. (2017). Pengaruh Metode Modelling The Way Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV di SDN Gugus III Kecamatan Labuapi TahunPelajaran 2017/2018. Universitas Mataram. Pendidikan.
Nurjanah. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Gerak Benda Melalui Metode Modeling The Way Pada Siswa Kelas III MI Ma’Arif Candirejo Kecamatan Tuntang Kabupaten Semarang Tahun Pelajaran 2018/2019. Pendidikan.
Purwanti. (2014). Penggunaan Strategi Modeling The Way Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V SD Negeri 03 Karangmojo Kecamatan Tasikmadu Kabupaten Karanganyar Tahun Ajaran 2013.
Rakaswi Ardi. (2018). Pengaruh model pembelajaran Modeling The Way terhadap pelaksanaan ibadah sehari-hari. Islamic Religion Teaching and Learning. Pendidikan.
Sari, I. P., & D. (2017). ). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP. Pendidikan Matematika, 1, 19–32. Pendidikan Matematika, 19–32.
Sarmanu. (2017). Dasar Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan Statistika. Surabaya: Erlangga University. Penelitian.
Trisandi. (2017). Pengaruh Metode Modelling The Way Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SD Gugus 2 Kecamatan Narmada Tahun Ajaran 2017/2018. Universitas Mataram. Universitas Mataram.
Yudha, C. B., & Suwarjo, S. (2014). ). Peningkatan Kepercayaan Diri Dan Proses Belajar Matematika Menggunakan Pendekatan Realistik Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Prima Edukasia, 2(1), 42. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i1.2643.
Yunus A. (2014). ). Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT Refika Aditama.
Published
2020-11-12