Analisis Nilai Karakter Isi Dongeng Dalam Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

  • Tis’atul Ulya Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: values;character;fairy tale;thematic

Abstract

Fairy tales as part of Indonesian culture have a big impact on morale and character so that fairy tales play a very important role in character building, especially for students. This study aims to describe the value of the fairy tale characters in the 2013 Curriculum Integrated Thematic book for grade IV SD/MI students. This type of research is descriptive qualitative. The data collection techniques used were observation, interviews, and documents. Data analysis techniques in this study include data collection, data reduction, data presentation, and conclusions. Checking the validity of the data in this study using triangulation techniques and triangulation of sources. The conclusion of this study is the character values ​​of Character Education Strengthening (PPK) contained in the contents of the fairy tale, namely religion, mutual cooperation, independence, and integrity. Meanwhile, the PPK character values ​​that have not yet emerged are the nationalist character values.

References

Adhi, M.K. (2014). Model Pendidikan Karakter Berbasis Medongeng. Jurnal Santiaji Pendidikan. 1.
Anwar Novianto, M. A. (2015). Analisis Buku Teks Muatan Tematik Intregratif, Scientific, Approacrh, dan Authentic Assesement Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 45, 1–15.
Amin, F.Y. dkk, (2020) Analisis Nilai Karakter Dongeng dalam Buku Bupena Kelas III. Jurnal Sinektik. Vol. 3 No. 1.
Chusnani, D. (2013). Pendidikan Karakter Melalui Sains. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1, 11–19.
Daryanto, S. K. (2017). Pembelajaran Abad 21. Gava Media.
Dewi, K. R. (2016). Analisis Nilai Karakter Dongeng dalam Buku Bahasa Indonesia untuk SD & MI Kelas III SDN Pandean Lamper 03 Semarang.Universitas Negeri Semarang.
Juanda. (2018). Revitalisasi Nilai Dalam Dongeng Sebagai Wahana Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal pustaka Budaya.Vol. 5 No. 2.
Mardikarini, S. & S. (2016). Analisis Muatan Nilai-nilai Karakter pada Buku Teks Kurikulum 2013 Pegangan Guru dan Pegangan Siswa.Jurnal Pendidikan Karakter, 2, 261–274.
Ningsih, N. (2018). Pendidikan karakter dalam Cerita Rakyat pada Buku Tematik 8 Daerah tempat Tinggalku untuk SD/MI Kelas IV Karya Ari Subakti.Jurnal Logat, 5, 13–24.
Nugrahani, F (2017). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Materi Membaca Novel Sastra.Jurnal Edudikara 2 (2).
Nurgiyantoro, B (2010). Sastra Anak dan Pembentukan Karakter. Cakrawala Pendidikan, Jurnal Ilmiah Pendidikan.
Puspitasari, dkk.(2017). Kajian Sosiologi Sastra Dan Nilai Pendidikan Karakter Pada Novel Cantik Itu Luka.Aksara.2 (1).
Soetantyo, S. (2013). Peranan Dongeng Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 14, 44–51
Soliha, (2013).Analisis Materi Dongeng Sebagai Media Pendidikan Karakter Pada BukuBahan Ajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Sosial Humaniora. Vol. 4 no. 2.
Suryaman, M. (2010). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Sastra. Cakrwala Pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan. Vol. 112-126.
Published
2020-11-12