Hubungan Kepercayaan Diri dengan Kemampuan Berbicara Siswa Pada Pembelajaran Tematik SDN Bakalan Krajan 1 Malang Kelas IV
Abstract
The purpose of this study was to examine the relationship between self-confidence and speaking ability of students at SDN Bakalan Krajan 1 Malang. This research uses a quantitative approach to this type of research. The population of the research was 77 students of grade IV SDN Bakalan Krajan 1 Malang with a total of 77 students and a sample of 42 students. The data technique was carried out by observation, tests, questionnaires, documentation. The results showed that the level of self-confidence of the fourth grade students of SDN Bakalan Krajan 1 Malang was in the high category with a percentage of 69% of 29 students with a total of 42 students and the level of speaking ability of the fourth grade students of SDN Bakalan Krajan 1 Malang was in the good category with a percentage of 67% of 28 students with a total of 42 students. It is realized that there is a significant relationship between self-confidence and speaking ability of fourth grade students of SDN Bakalan Krajan 1 Malang.
References
Aprillia, A. (2019). Pengaruh Persepsi Siswa Dan Kepercayaan Diri Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris (Studi Kasus SMA Swasta Bekasi). Widya Cipta - Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 3(1), 79–90.
Tarigan, H. G. 2015. Berbicara Sebagai Suatu Ketrampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Baharudin, & Esa Nur Wahyuni. 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudardjo. 2013. Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Ditinjau Dari Kepercayaan Diri Dan Keaktifan Dalam Organisasi Kemahasiswaan. Jurnal Komunikasi Islam. ISSN. 3 (01).
Dr. I Komang Sudarma, S. (2017). Kecenderungan Kualitas Rasa Percaya Diri Siswa Kelas V Sd Negeri 2 Sukasada Kabupaten Buleleng. MIMBAR PGSD Undiksha, 5(2).
Salirawati, 2012. (2012). Peningkatan Percaya Diri Siswa Menggunakan Metode Bermain. Percaya Diri,Keigintauan,Dan Berjiwa Wirausaha Tiga Karakter Penting Bagi Peserta Didik.Jurnal Pendidikan Karakter,Nomor II Tahun 218-219, 38(7), 3.745-3.754.
Atmazaki. (2013). Implementasi Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Bahasa Indonesia: Pola Pikir, Pendekatan Ilmiah, Teks (Gendre), dan Penilaian Otentik. Proceeding of the International Seminar on Language and Arts, (2), 15–22.
Ma, A., Suryana, Y., & Muslihin, H. Y. (2019). Hubungan Sikap Berani dengan Kepercayaan Diri pada Kegiatan Senam Irama. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 287–296.
Nurul, Tika, 2014. (n.d.). 13. 256852-Hubungan-Antara-Kepercayaan-Diri-Dengan-Citra-Diri-Pada-Remaja-Akhir, D719764a. 3.
Zainal Abidin, Sri utami, K. (2014). Peningkatan kemampuan berbicara pembelajaran bahasa indonesia dengan teknik bercerita (story telling) pada sekolah dasar. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Untan, 3–13.
Aristiani, R. (2016). Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Informasi Berbantuan Audiovisual. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 182–189.
Asiyah, A., Walid, A., & Kusumah, R. G. T. (2019). Pengaruh Rasa Percaya Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa pada Mata Pelajaran IPA. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 217–226.
Komara, I. B. (2016). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa SMP. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 33. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v5i1.4474
Fakhiroh, A., & Hidayatullah, S. (2018). Pengaruh Percaya Diri Terhadap Ketrampilan Berbicara. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(1), 34. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v7i1.3065
Ernawati. 2011. Pengaruh Percaya Diri Dan Penguasaan Diksi Terhadap Kelancaran Berbicara Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Sulang.
Sugiyono.(2013). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung. Alfabeta.
Irma, N. (2013). HUBUNGAN RASA PERCAYA DIRI DAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL DENGAN AKTUALISASI DIRI SISWA KELAS X DI SMK NEGERI I BAURENO-BOJONEGORO artikel. Jurnal BK UNESA, 4(1), 3–8.
Nupus, M. H., & Parmiti, D. P. (2017). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Penerapan Metode Show and Tell Siswa Sd Negeri 3 Banjar Jawa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(4), 296. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i4.12289