Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Usaha dan Kegiatan Ekonomi Kelas V SDN Karanganom 02 Lumajang

  • Bayu Setiawan*, Siti Halimatus Sakdiyah, Cicilia Ika Rahayunita Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Bayu Setiawan*, Siti Halimatus Sakdiyah, Cicilia Ika Rahayunita Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Bayu Setiawan*, Siti Halimatus Sakdiyah, Cicilia Ika Rahayunita Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
Keywords: audio-visual; learning result

Abstract

Abstract: The current learning facts carried out by the teacher are not optimal. This can be seen from how to apply to learn. Teachers must have the ability to choose a  learning model so that learning objectives are achieved. This research was conducted to find out the effect of audio-visual media on a student, on subject matter business and economic activities of class V SDN Karanganom 02 Lumajang. This research used a quantitative approach which kind of quasi-type experiment, and a pre-test post-test research group design. The research sample used an experimental class and a control class. Student data obtained from the pre-test and post-test from the control and experimental class. The data obtained were analyzed using the t-test. The results of the analysis of hypothesis testing obtained a significance of 0.002 <0.05, it can be concluded that Ha is accepted and H0 is rejected so that it can be concluded that there is an effect of audio-visual media on student learning outcomes on business material and student economic activities of SDN Karanganom 02 Lumajang.

References

Ali, M., & Asrori, M. (2010). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.
Ardanita, B. A., Utaya, S., & Ruja, I. N. (2017). Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Melalui Komunitas Pelajar Peduli Lingkungan Hidup (KPPLH). Prosiding TEP & PDs: Transformasi Pendidikan Abad 21, 7(4), 969–974.
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran (16th ed.; A. Rahman, Ed.). Jakarta: Rajawali Pers.
Cholid, A. A., Elmunsyah, H., & Patmanthara, S. (2016). Pengembangan Model Web Based Learning Pada Mata Pelajaran Jaringan Dasar Paket Keahlian Tkj Pada Smkn Se-Kota Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 961–970.
Evendy, R., Sumarmi, & Astina, I. K. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Kontekstual pada Materi Kearifan dalam Pemanfaatan Sumber Daya Alam. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(2), 271–277.
Kemendikbud. (2013). Dokumen Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.
Muhajir, & Hidayatin, I. N. (2016). Sekolah Berbudaya Lingkungan Perspektif Pendidikan Islam: Implementasinya di SMAN 4 Pandeglang, Banten. AKADEMIKA, 21(1), 50–64. Retrieved from http://stainmetro.ac.id/e-journal/index.php/akademika/article/view/592
Nadlah, H. I. (2011). Penerapan Media Pembelajaran Bervariasi Dapat Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Materi Saling Ketergantungan dalam Ekosistem Pada Siswa Kelas VIID SMPN 40 Semarang. 28(1), 48–53.
Putri, C., Corebima, A. D., & Lestari, S. R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Berbasis Web Pada Materi Biologi Semester Genap Untuk Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Batu. Jurnal Pendidikan Hayati, 1–6.
Rahayu, D., Pratikto, H., & Rahayu, W. P. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Kontekstual Bermuatan Karakter Pada Mata Pelajaran Kewirausahaan di SMK Cendika Bangsa Kepanjen. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Manajemen, 2(3), 225–232.
Rahmawati, I. S., Roekhan, & Nurchasanah. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menulis Teks Fabel dengan Macromedia Flash Bagi Siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1323–1329.
Sari, H. V., & Suswanto, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Untuk Mengukur Hasil Komputer Jaringan Dasar Program Keahlian Teknik Komputer Dan Jaringan. Jurnal Penelitian: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(7), 1008–1016. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/9734/4593
Saptono. (2011). Domensi-dimensi Pendidikan Karater. Jakarta: Erlangga.
Sulfiah, U., & Sulisworo, D. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Kontekstual Menggunakan Komik Fisika Untuk Peserta Didik SMP/MTs Kelas VII Pada Pokok Bahasan Kalor. Jurnal Berkala Fisika Indonesia, 8(2), 31–37.
Suryani, N. (2016). Pengembangan media pembelajaran sejarah berbasis it. Sejarah Dan Budaya.
Syafiudin, M., Sumarmi, & Astina, I. K. (2016). Pengembangan Modul Geografi Pariwisata dengan Project Based Learning Untuk Materi Ekowisata Pesisir dan Laut di Program Studi S1 Pendidikan Geografi Universitas Negeri Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1, 347–353.
Utaya, S., Djatmika, E. T., Syafrudie, H. A., & Degeng, I. N. S. (2018). Analiysis of Enviromental Education Content Materials at Adiwiyata Junior High Schools in East Java. CIEE Journal The University of Kitakyushu, (16).
Utomo, D. H. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Meteorologi-Klimatologi Berdasarkan Brain Based Learning. Universitas Negeri Malang.
Wahyuningsih, D. (2013). Implementasi Blended Learning by The Constructive Approach Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemandirian Belajar Mahasiswa dalam Mata Kuliah Interaksi Manusia dan Komputer Prodi Teknologi Pendidikan. Universitas Negeri Yogyakarta.
Widiyaningtyas, T., & Widiatmoko, A. (2014). Media Pembelajaran Berbasis Web Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Teknologi, 21, 47–51.
Published
2020-11-12